L’UJI aposta per evitar envasos d’un sol ús i minimitzar la generació de residus El grup de treball per la sostenibilitat i contra el canvi climàtic analitza les propostes en matèria de gestió ambiental, reciclatge i sensibilització de la comunitat universitària

09/04/2020 | SCP

La Universitat Jaume I (UJI) aposta per evitar envasos d’un sol ús, minimitzar la generació de residus alhora que avançar cap un campus amb plàstic zero. Aquesta ha estat una de les conclusions de la segona reunió del grup de treball per la sostenibilitat i contra el canvi climàtic promoguda des del Vicerectorat de Campus i Vida Saludable a fi d’abordar en profunditat la situació actual i els reptes de futur del sector dels residus en l’escenari d’emergència climàtica.

La generació i tractament dels residus al campus de l’UJI ha estat analitzada des de diversos punts de vista en la trobada realitzada per mitjans digitals. Per un costat, quant a la gestió ambiental des de l’àmbit administratiu, s’hi va plantejar un conjunt de mesures per tal de reduir la generació de residus, com ara prioritzar les compres a l’engròs, els envasos retornables, la minimització de deixalles de paper o de laboratori. «Partim d’una situació amb un elevat compromís amb el medi ambient, però considerem que encara podem progressar en diversos àmbits, per exemple, avançar cap un campus amb plàstic zero en aquells espais on siga possible, com és el cas de les cantines o la biblioteca», argumenta el vicerector de Campus i Vida Saludable, Rafa Mayo.

D’altra banda, els membres d’aquesta comissió han destacat la importància de minimitzar la producció de residus al campus, és a dir, aspirar a generar el mínim possible, com també fer possible el màxim nivell de reaprofitament, reutilització i reciclatge. Així, s’ha considerat fonamental augmentar la quantitat i visibilitat de papereres de recollida selectiva, alhora que implicar la comunitat universitària en la responsabilitat de reduir les deixalles i gestionar-les correctament. Per aquest motiu, es desenvoluparan campanyes de sensibilització específiques i atenent el desafiament global de la crisi climàtica.

Paral·lelament, el vicerector Rafa Mayo afegeix que la situació de confinament actual causada per la pandèmia de la COVID-19 «ens està aportant experiències de teletreball per fer un gran salt cap a maneres de fer la nostra feina sense utilitzar paper, alhora que poder avançar cap un model que reduïsca el nombre de desplaçaments i, per tant, disminuir emissions d’efecte hivernacle vinculades a la mobilitat de la comunitat universitària de l’UJI».

El vicerector de Campus i Vida Saludable ha promogut la constitució del grup de treball per la sostenibilitat i contra el canvi climàtic per a elaborar un pla estratègic biennal que integre les actuacions per fer front a l’emergència climàtica, declarada pel Consell de Govern el passat mes d’octubre. Aquesta comissió ja ha celebrat les reunions sobre energia, gestió dels recursos hídrics i els residus. Pròximament s’hi tractarà la mobilitat, la compra sostenible, la investigació o la formació i la sensibilització de la comunitat universitària en matèria ambiental i climàtica.

Després de la primera reunió d’aquest grup de treball, la qual va tindre lloc el passat mes de febrer, l’UJI va anunciar el seu compromís de cobrir el 20% de la seua demanda elèctrica amb energia solar en l’horitzó de 2030. La comissió, presidida per Rafa Mayo, està formada per representants dels quatre centres de l’UJI, del PAS, l’estudiantat, de l’associació Comunitat UJIxPlaneta, del Seminari Interdisciplinari d’Investigació en Canvi Climàtic, de la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+i) del Servei de Comunicació i Publicacions (SCP), com també el tècnic de gestió ambiental de l’UJI, Javier Calbo, i el director de l’Oficina Tècnica d’Obres i Projectes (OTOP), José Roger.