05/07/2018 | SCP

Científics de la Universitat Jaume I (UJI) i Fobesa, l’empresa del Grupo Gimeno especialitzada en la gestió integral de serveis ambientals, promouen noves línies d’investigació en canvi climàtic. Representants de cinc grups de recerca s’han reunit amb els responsables de medi ambient de l’empresa en les instal·lacions de Benicàssim. L’objectiu de la trobada era explorar àrees innovadores d’estudi per a fomentar la innovació vinculada amb la reducció d’emissions d’efecte hivernacle, les energies renovables, el consum de recursos naturals, la gestió d’aigües, el tractament de residus, l’urbanisme sostenible o l’economia circular, entre altres.

El director de l’Àrea de Medi Ambient de Fobesa, Javier Bartolomé, ha sigut l’encarregat de rebre els investigadors de l’UJI i explicar-los tant els compromisos ambientals com les prioritats en matèria de sostenibilitat. «Comptem amb la certificació de la norma internacional ISO 14064-1:2006 relativa a la verificació de l'emissió de gasos d'efecte hivernacle i també disposem d’una metodologia certificable per tal de calcular la nostra petjada de carboni. A més, volem continuar avançant en la millora dels processos i considerem que la implicació amb les persones expertes de l’UJI és fonamental», ha argumentat Bartolomé. També han intervingut en la trobada amb els científics de l’UJI caps de servei de Fobesa, com ara Marta Edo (Benicàssim i manteniment de zones verdes), María Jesús González (residus) i Vicente Bueno (zona sud de Castelló).

El catedràtic del Departament d'Enginyeria Mecànica i Construcció de l’UJI Antonio Gallardo, responsable del Grup d’Investigació en Enginyeria de Residus (Ingres), ha subratllat la importància «d’afavorir la transferència de coneixement a la societat i al sector empresarial». Per aquest motiu, aquesta aproximació «resultarà molt enriquidora per a obrir noves línies de recerca i col·laboració amb l’empresa Fobesa». A més del responsable d’Ingres, també han participat en aquesta trobada el membre dels grups d’Ecofisiologia i Biotecnologia Vicent Arbona; de Recursos Hídrics de l’Institut Universitari de Plaguicides i Aigües (IUPA) Arianna Renau; de Tecnologia, Qualitat i Sostenibilitat en l’Edificació, María José Ruá i Lucía Reig; i d’Enginyeria del Disseny, Sari Vidal.

Aquesta reunió d’investigadors de l’UJI a l’empresa Fobesa forma part de l’activitat del Seminari Interdisciplinari d’Investigació en Canvi Climàtic de l’UJI, impulsat des del Vicerectorat d’Investigació i Transferència, dirigit per Jesús Lancis, i la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+i), la qual compta amb el finançament de la Fundació Espanyola per a la Ciència i Tecnologia (FECYT) del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats. A més, està vinculada amb l’Observatori de Canvi Climàtic de Castelló, promogut per aquesta empresa del Grupo Gimeno gràcies a un conveni de col·laboració amb l’UJI signat enguany.