El grup GEOTEC de l’UJI s’incorpora a la xarxa FabSpace 2.0 i participa en un taller d’intercanvi de pràctiques per a difondre l’esperit FabSpace

07/03/2018 | SCP

El Grup de Recerca Geoespacial de la Universitat Jaume I de Castelló (GEOTEC) en col·laboració amb el Centre Europeu d'Empreses Innovadores de Castelló ha entrat a formar part de FabSpace 2.0, una xarxa oberta per a la innovació basada en geodades, amb la qual cosa s’ha convertit en el primer representant espanyol d’aquest consorci. A finals de gener, l’investigador Sergi Trilles ha assistit al taller que s’ha realitzat al Centre d’Innovació i Gestió de Transferència de Tecnologia de la Universitat Tecnològica de Varsòvia (Polònia), dins de la reunió anual de progrés de projector coordinada per Josiane Mothe, de la Université Tolouse III - Paul Sabatier (UPS).

Després d’haver seleccionat 14 FabSpaces en diversos països del món a finals 2017, el projecte FabSpace 2.0 ha iniciat oficialment l’activitat conjunta durant el taller FabSpace 2.0 d’intercanvi de pràctiques per a difondre l’esperit FabSpace, durant el qual es van utilitzar tres paraules clau: innovació, simulació i observació de la Terra (EO).

El projecte FabSpace 2.0 té com a objectiu estimular la innovació en l’observació de la Terra entre les universitats, societat civil, corporacions i autoritats públiques per a fer del nostre planeta un millor lloc per a viure, compartint l’observació de la terra (experts/dades/aigua superficial) amb altres comunitats. Aquest objectiu es pot aconseguir proporcionant formació (tècnica, en emprenedoria, bootcamps, etc.), tallers, esdeveniments d’innovació, jornades de portes obertes, infraestructures, comunicació, etc.

Aquest primer taller també s’ha centrat específicament en l’intercanvi de pràctiques respecte a l’estratègia de conscienciació operativa i local. En aquest sentit, el consorci FabSpace 2.0 està preparat per a contribuir a desenvolupar una estratègia de creixement integral per als nous FabSpaces. Aquests ajudaran a consolidar la missió del projecte FabSpace 2.0 a tot el món, difonent els seus serveis i ajudant a abordar les necessitats dels usuaris finals d’aplicacions basades en geodades per a l’observació de la Terra.

Una vegada inaugurat oficialment, cada FabSpace podria oferir un servei de «Space Science Shop» que arreplegue les necessitats i els desafiaments socials dels públics d’interès externs (organitzacions de la societat civil, autoritats públiques i empreses), vinculats als dominis d’aplicació d’observació de la Terra i navegació per satèl·lit (per exemple: agricultura i silvicultura; energia; medi ambient i eficiència dels recursos; sistemes de transport intel·ligents; ciutats intel·ligents; salut i benestar). L’objectiu és proporcionar suport independent per a la recerca participativa en resposta a les inquietuds experimentades pels públics d’interès externs, oferint un enfocament ascendent basat en la demanda de les instal·lacions de FabSpace i analitzant les preguntes generades per aquests públics d’interès.

La xarxa internacional FabSpace 2.0 es llançarà a principis de 2019 i el seu estatus legal es definirà d’acord amb els resultats de l’informe sobre iniciatives europees i no europees amb el qual FabSpace 2.0 pot crear sinergies. Amb aquest objectiu, se supervisaran les iniciatives existents, principalment a Europa, i es definiran les possibles accions. Atès el particular valor afegit de les dades d’observació de la Terra i els serveis de navegació per satèl·lit en països amb menys infraestructures terrestres (és a dir, països en vies de desenvolupament), es prestarà especial atenció a aquests països, ja que s’espera que hi sorgisquen nous mercats comercials. Finalment, la xarxa s’estendrà per tot el món.

Sobre FabSpace

FabSpace 2.0 és una xarxa oberta per a la innovació basada en geodades, aprofitant les dades espacials en particular, en Universitats 2.0. El seu programa de treball abordava l’eix temàtic INSO-4-2015: esquemes innovadors per a la innovació oberta i la ciència 2.0. El projecte FabSpace 2.0 té com a objectiu convertir les universitats en centres d’innovació oberts al seu entorn i augmentar la seua contribució a l’acompliment socioeconòmic i mediambiental de les societats.

Per a aconseguir aquests objectius generals, el projecte FabSpace 2.0 planteja concentrar-se en un àrea de recerca amb un alt impacte socioeconòmic esperat: la innovació basada en dades, amb especial atenció a les dades d’observació de la Terra.

En les sis regions europees que cobreix el consorci, les universitats associades treballen conjuntament amb els centres d’incubació d’empreses de l’Agència Espacial Europea (ESA, per les sigles en anglès). Aquests centres tenen com a objectiu inspirar les persones empresàries a convertir les idees de negocis relacionades amb l’espai en empreses comercials, i proporcionar experiència tècnica i suport per al desenvolupament empresarial.

Aquest consorci, completat per TerraNIS (l’empresa francesa que opera el Grup Europeu d’Empreses per a una Xarxa d’Informació que Utilitza l’Espai, EUGENIUS, per les sigles en anglès); IDGEO (que proporciona formació continuada en geomàtica) i la Xarxa Empresarial Europea (EBN), serà un factor clau per a l’èxit del projecte. Aquest projecte va començar l’1 de març de 2016 i tindrà una durada de 3 anys.