Pint of Science 2017: La ciència torna als pubs de Castelló El festival internacional de divulgació de ciència se celebra simultàniament en 42 ciutats d'Espanya

11/05/2017 | SCP

Castelló acull per segona vegada el Festival Internacional de Ciència «Pint of Science», una trobada que busca acostar la ciència a la societat. Ja en la seva tercera edició a Espanya, amb uns nombres espectaculars (42 ciutats, més de 100 bars i prop de 400 científics), arriba a Castelló de la mà d'un equip encapçalat per Roger Sanchordi i els investigadors de la Universitat Jaume I Ángel David Rodríguez, Ferrán Martínez-García, Victoria Pastor, Josep Planelles i Guillermo Peris; amb el patrocini local del Grup d'Òptica de Castelló (GOC), i la col·laboració de la Universitat Jaume I de Castelló. Les xerrades, pensades perquè els científics de Castelló donin a conèixer a la societat les recerques que estan duent a terme en centres i institucions locals, es realitzaran els dies 15, 16 i 17 de maig de 2017, a les 20.00 hores, en el Pub Terra de Castelló de la Plana (C/ Ramon Llull, 19). Així, durant aquests tres dies els bars de 41 ciutats d'Espanya tornaran a omplir-se de ciència en un intercanvi de persona a persona, amb xerrades adaptades per arribar a la societat. L'esdeveniment compta amb el patrocini nacional de Nabla Differential Wear, Investigación y Ciencia, Vadillo Asesores i la Societat Espanyola de Neurociència.

El dilluns 15 de maig Victoria Pastor parlarà en la primera xerrada de l'internet de les plantes, explicant la relació entre elles i els fongs micorrizas. En la segona, Félix Hernández explicarà com les aigües residuals urbanes són una font d'informació sobre els hàbits de consum en una ciutat. En el descans d'ambdues xerrades, es realitzarà un Taller d'Òptica a càrrec del Grup d'Òptica Castelló. El dimarts 16 de maig també hi haurà dues xerrades, una sobre com és un cervell motivat, a càrrec de Mercé Correa, i una altra sobre «trastorns» i tractaments farmacològics a càrrec de Ferrán Martínez-García. També en el descans entre ambdues hi haurà activitat, amb una sessió de màgia a càrrec del Mago Perete. Finalment, el dimecres 17 de maig, Josep Planelles parlarà sobre àtoms artificials i nanociència i María Victoria Ibáñez sobre estudis antropomètrics i formes, des d'un punt de vista matemàtic. En el descans tindrà lloc un taller de Percepció Olfactòria, a càrrec del Laboratori NeuroFun-UJI, de la Xarxa Olfactòria Espanyola (ROE).

Un festival internacional en expansió

Castelló se suma així a l'enorme èxit de Pint of Science a Espanya. I és que cada edició ha duplicat el nombre de ciutats en les quals se celebra el festival. Les vuit pioneres de l'edició de 2015 (Barcelona, Madrid, Sant Sebastià, Pamplona, Murcia, Santiago de Compostel·la, València i Saragossa), es van convertir en 21 en 2016 en incorporar-se la Corunya, Bilbao, Castelló, Gijón, Girona, Logronyo, Oviedo, Palència, Salamanca, Santander, Tenerife, Valladolid i Vitòria. Totes repeteixen en la tercera edició. Aquest 2017, Pint of Science arriba a Palma de Mallorca, Alacant, Gran Canària, Blanes, al Valle de Benasque, Ondarroa, Avilés, León, Plasencia, Càceres, Mèrida, Badajoz, Toledo, Almadén, Alcalá d'Henares, Guadalajara, Albacete, Ciudad Real, Sevilla, Algesires, Màlaga i Granada.

Del 15 al 17 de maig, el festival Pint of Science se celebra de forma simultània en 10 països (Regne Unit, França, Itàlia, Austràlia, Brasil, Canadà, Alemanya, Japó, Tailàndia i Espanya), en bars de més de 160 ciutats. El suport incondicional de pubs, bars i locals d'oci, que posen la seva casa perquè Pint of Science sigui cada any una realitat, és un altre pilar fonamental d'aquest esdeveniment. L'organització és a càrrec de voluntaris –científics i aficionats a la ciència- que treballen de manera desinteressada.

El coordinador nacional de Pint of Science 2017, Jorge Bueno, assenyala que «l'any passat van assistir un total de 50.000 persones a tot el món, més de 9.000 a Espanya. Aquest any volem aconseguir els 20.000 assistents al nostre país». «Durant més de set mesos, els més de 200 voluntaris que col·laboren en l'organització de Pint of Science han estat treballant dur per poder acostar la ciència a tota la societat espanyola en l'ambient relaxat i distès del bar», recorda Jorge Bueno, afegint que «s'ha posat tota la il·lusió i l'esforç del que disposem, i no hem escatimat a sacrificar les nostres poques hores lliures perquè, durant tres dies, la societat aprengui al mateix temps que gaudeix».

Programa d'activitats a Castelló: http://pintofscience.se/events/castellon