L’UJI i la Universitat Queen Mary de Londres estudien la influència del coneixement de l’anglès en la identitat lingüística i socioafectiva

12/05/2017 | SCP

La catedràtica de Filologia Anglesa de la Universitat Jaume I Eva Alcón enceta un projecte d’investigació amb la Universitat Queen Mary de Londres per a tractar la relació entre el coneixement de l’anglès, el desenvolupament de la identitat lingüística i els condicionaments socioafectius. Aquesta recerca es durà a terme a Londres i a Castelló impulsada pel grup de Lingüística Aplicada a l’Ensenyament de la Llengua Anglesa (LAELA) de l’UJI.

Tot i que l’estudi pilot que obri el projecte ha començat aquest curs, la investigació es durà a terme durant els pròxims tres cursos. L’objectiu fonamental és confirmar les hipòtesis de treball que vinculen el coneixement d’una llengua amb aspectes de caràcter no lingüístic, com ara els factors socioafectius, l’arrelament i sentir-se part d’una comunitat de parla determinada.

El projecte es desenvoluparà en diverses fases diferenciades que començaran amb la distribució de proves diagnòstiques per a determinar el coneixement lingüístic dels participants, i conclouran amb la comparació de grups de participants segons el context i l’entorn d’aprenentatge i amb la detecció dels condicionaments socioafectius i la seua influència en el desenvolupament de la identitat lingüística, així com la seua correlació amb el nivell de llengua.

Les primeres dades que s’han obtingut a partir de l’estudi pilot que s’està duent a terme durant aquest quadrimestre indiquen que el nivell de llengua és un bon predictor de fins a quin punt els aprenents acaben sentint que formen part del context sociolingüístic en què estan aprenent la llengua. També s’ha vist que les diferències entre els qui tenen un bon nivell i els que no es correlacionen de manera significativa en les seues actituds envers les llengües.