La investigadora de l’UJI Maria Chiara Marullo obté el primer premi Tesis Doctorals Jaime Brunet 2016 de la Universitat Pública de Navarra

05/04/2017 | SCP

El jurat del premi Tesis Doctorals Jaime Brunet ha decidit concedir el seu primer guardó a la investigadora italiana Maria Chiara Marullo pel treball «Las tendencias internacionales en tema de jurisdicción internacional y la experiencia española». Marullo és investigadora contractada postdoctoral en el Departament de Finances i Comptabilitat de la Universitat Jaume I de Castelló i forma part del grup de recerca «Sostenibilitat de les Organitzacions i Gestió de la Responsabilitat Social - Mercats Financers» i les seues àrees de recerca són el dret internacional, els drets humans, la responsabilitat de les empreses multinacionals i el desenvolupament sostenible.

El premi, atorgat per la Fundació Jaime Brunet (amb seu a la Universitat Pública de Navarra) i dotat amb 2.000 euros i la publicació del treball, busca reconèixer aquelles tesis doctorals el contingut investigador bàsic de les quals tinga una relació directa amb els drets humans i la seua defensa i promoció. La Fundación Jaime Brunet lliura també el Premi Internacional Jaime Brunet, que en l'edició de 2016 ha recaigut en l'ONG britànica Reprieve i el Premi Universitari Jaime Brunet que ha estat atorgat a l'estudiant Izaskun García Barberena.

El treball de Marullo analitza el sistema penal internacional dins del context de la justícia global i protecció dels drets humans i, en concret, tracta d'entendre els diferents instruments que ho componen i el seu paper en la lluita contra la impunitat. Entre aquests, com destaca la investigadora, exerceix un paper molt important el principi de jurisdicció universal que «creant fòrums alternatius i en determinats casos, forum necessitatis, fa valer els drets de les víctimes a l'accés a la justícia i la reparació de crims internacionals com ara la tortura i els crims de guerra i contra la humanitat». «No obstant això —continua la jurista—, a causa de la contradicció entre la universalitat de la seua missió i la particularitat dels interessos polítics dels Estats nacionals sobirans, que proporcionen el marc legal per a la seua aplicació, el principi ha viscut i viu importants alts i baixos, que demostren que aquesta tipologia de jurisdicció se segueix caracteritzant per la seua complexitat i per l'existència de seriosos problemes respecte de tal aplicació».

Maria Chiara Marullo (Crotone, Itàlia, 1985) és doctora per la Universitat Jaume I de Castelló en el programa d'Estudis Internacionals en Pau, Conflictes i Desenvolupament. Es va llicenciar en Dret per la Universitat de Bolonya el 2008, on va cursar el 2009 el Màster en Dret de la Unió Europea i Internacional. Posteriorment, el 2011, va realitzar el Màster d'Estudis Internacionals de Pau, Conflictes i Desenvolupament a la universitat pública castelloneca. Ha sigut, a més, beneficiària d'una beca d'excel·lència del Govern de Mèxic per a professors visitants estrangers i d'una beca predoctoral de col·laboració en la Càtedra Unesco de Filosofia per a la Pau, de la Universitat Jaume I.

Informació proporcionada per la Universitat Pública de Navarra: http://www.unavarra.es/actualidad/noticias