L’UJI i la UPV/EHU aconsegueixen la concessió d'una patent europea per a uns innovadors recobriments osteoinductors per a implants dentals

22/02/2017 | SCP

L'Oficina Europea de Patents (EPO) ha concedit a la Universitat Jaume I de Castelló (UJI) i a la Universitat del País Basc (UPV/EHU) la titularitat sobre una invenció desenvolupada conjuntament amb el títol «Recobriments osteoinductors per a implants dentals». D'aquesta manera, els examinadors de l’EPO, que són uns dels més exigents del món, han reconegut la novetat i originalitat de la tecnologia desenvolupada durant vuit anys pel grup de recerca Polímers i Materials Avançats (PIMA) liderat pel catedràtic Julio Suay de l’UJI i el grup de Biomaterials del Departament de Ciència i Tecnologia de Polímers de la UPV-EHU.

La tecnologia patentada consisteix en uns recobriments que, aplicats sobre la superfície d'implants ossis i en particular d'implants dentals, aconsegueixen una integració amb l'os maxil·lar de major qualitat i en un menor temps, en promoure la generació d'os al voltant de la peça implantada. Aquestes propietats, que ara reconeix oficialment l’EPO, han portat l'empresa Grup Ilerimplant, fabricant dels implants GMI, a obtenir una llicència d'explotació de la patent. Ilerimplant (http://www.ilerimplant.com/) és un referent en implantologia dental a Espanya, especialitzada des de fa més de 15 anys en el desenvolupament, producció, comercialització i distribució de material mèdic per al sector dental.

En opinió del catedràtic Julio Suay, un dels aspectes més interessants del projecte ha sigut «conjuminar els diferents punts de vista acadèmics i empresarials per a oferir una solució a un problema mèdic» i entre els més complicats «aconseguir el finançament necessari per a desenvolupar un projecte d'aquest tipus, que compta inicialment amb un alt grau d'incertesa i que requereix llargs períodes de temps per a dur a terme els desenvolupaments i arribar al producte final».

La patent és el resultat de vuit anys de treball d'un equip interdisciplinari de dèsset persones del món acadèmic i professional amb experiència en les àrees d'enginyeria, química, biologia, biotecnologia i medicina. En el camp de cirurgia maxil·lofacial, l'implant té la funció de substituir l'arrel dental creant així una peça sòlida sobre la qual es pot col·locar la pròtesi o corona dental. L'objectiu, igual que amb la resta d'implants, és restaurar la funció perduda.

L'ús d'implants dentals s'ha estès molt en els últims anys i ha donat lloc a un mercat en expansió a escala mundial. No obstant això, hi ha pacients que no poden ser intervinguts per malalties metabòliques, hematològiques, cardiològiques o problemes del metabolisme ossi. Aquests pacients tenen minvada la seua capacitat per a regenerar os i, per això, el procés d’osteointegració de l'implant es veu compromès, per la qual cosa els odontòlegs desaconsellen la intervenció. Altres problemes que poden causar el fracàs de l'implant són el dèficit en la qualitat i/o quantitat òssia, com ara en persones d'avançada edat o pacients fumadors (factor de risc alt de fracàs de l'implant).

Els recobriments desenvolupats per l’UJI i la UPV/EHU es dirigeixen a oferir una solució per a aquests pacients, ja que són capaços de promoure la formació d'os en pacients amb pobra qualitat òssia, de manera que puguen accedir a les solucions de la implantologia dental i recuperar amb això la funcionalitat de la dentadura. «Després de concloure l'etapa investigadora i els assajos preclínics que demostren la seua seguretat i biocompatibilitat –comenta Suay–, en l'actualitat està en marxa un assaig clínic en humans per a constatar la seua eficàcia. Atès que s'ha desenvolupat una nova tecnologia que permet als investigadors i a l'empresa comptar amb una plataforma d'alliberament local de diferents biomolècules des del mateix implant, ja s'està treballant en el desenvolupament de noves i millorades formulacions que afavoriran l'augment de la capacitat de regeneració òssia en el futur».

La patent s'enquadra dins dels denominats recobriments funcionals, que són recobriments que posseeixen, a més de la seua capacitat d'aplicació i adherència a diferents superfícies, propietats específiques de gran valor. En aplicacions de biomedicina poden servir com a vehicles d'alliberament que, a partir d'un implant, puguen alliberar ions i molècules de provada acció biològica en la regeneració òssia o que aconseguisquen regeneració dels teixits circumdants. Es poden aplicar a tot tipus de pròtesis, des d'implants dentals fins a maluc i genoll.

Actualment, el Grup de Polímers i Materials Avançats, coordinat per Julio Suay, treballa en implants per a la regeneració òssia i la lluita contra infeccions. Han demostrat que és possible afegir als recobriments dels implants, particularment dentals, determinats compostos o fàrmacs capaços d'accelerar la formació d'os al voltant de l'implant (com és el cas de la patent europea concedida per l’EPO) o prevenir infeccions del teixit circumdant.

M. Martínez-Ibáñez; M. J. Juan-Díaz; I. Lara-Saez; A. Coso; J. Franco; M. Gurruchaga; Julio José Suay Antón; Isabel Goñi. Biological characterization of a new silicon based coating developed for dental implants. JOURNAL OF MATERIALS SCIENCE-MATERIALS IN MEDICINE. 4 27), pp. 1-9. 2016. Disponible en Internet en: http://dx.doi.org/10.1007/s10856-016-5690-9. ISSN 0957-4530.