Un estudi de l’UJI avança en la personalització dels tractaments psicològics per al dolor crònic

07/11/2017 | SCP

Un estudi de la Universitat Jaume I de Castelló (UJI) permetrà avançar en el disseny de tractaments psicològics personalitzats del dolor crònic més efectius. Els investigadors del Laboratori de Psicologia i Tecnologia (LabPsiTec) han analitzat la relació entre el catastrofisme i la salut dels pacients amb dolor crònic i han demostrat que la seua utilitat no es tan genèrica com es pensava, sinó que el seu èxit podria dependre de les circumstàncies individuals dels pacients.

Les conclusions d’aquest treball, recentment publicades a la revista Pain Research and Management, mostren que els tractaments actuals per reduir la tendència al catastrofisme –una avaluació desadaptativa del dolor que afecta la vida del pacient-, «s’haurien de personalitzar per tal d’aconseguir la màxima eficiència, tenint en compte la intensitat del dolor i les necessitats de cadascun dels malalts», explica l’investigador postdoctoral al Departament de Psicologia Bàsica, Clínica i Psicobiologia Carlos Suso Ribera.

Els experts del LabPsiTec –laboratori mixt de l’UJI i la Universitat de València- han desenvolupat aquesta recerca en col·laboració amb els hospitals de la Vall d’Hebrón i Clínic, tots dos de Barcelona, i mostren que l’abordament del catastrofisme s’hauria de fer segons les característiques del pacient. D’aquesta manera, «si es vol millorar la salut mental, el benestar psicològic, reduir el catastrofisme pot ser una molt bona eina per a aconseguir-ho amb independència de la quantitat del dolor que pateixen», argumenta Suso Ribera.

Pel contrari, «quan el principal problema a treballar són les limitacions físiques i els problemes funcionals, seria millor –en paraules de l’investigador de l’UJI- reduir llindar la intensitat de dolor abans d’incorporar el catastrofisme al tractament. Així la teràpia podria ser més eficient, segons els nostres resultats».

La professora de Psicopatologia de l’UJI Azucena García Palacios, directora de l’estudi, argumenta que aquesta investigació s’emmarca en l’àmbit de recerca del dolor crònic, una de les línies de treball del LabPsiTec. «Explorem la millora d’aspectes psicològics, en diversos contextos, com ara l’avaluació i la intervenció, a fi d’optimitzar les teràpies», exposa García Palacios, qui afegeix que el dolor crònic és «un problema complex en el qual és necessari complementar les intervencions mèdiques i fisioterapèutiques amb la intervenció psicològica».

La línia principal de LabPsiTec és l’aplicació de les tecnologies de la informació i la comunicació (TICs) per a la millora de les intervencions psicològiques. En concret, en l’àmbit del dolor crònic, LabPsiTec ha desenvolupat una aplicació de realitat virtual per augmentar la motivació de les persones amb dolor crònic per a realitzar activitats significatives, un programa de tractament psicològic online, i una App (Monitor de dolor) per a la monitorització contínua de variables relacionades amb el dolor, com ara la seva intensitat, el nivell de fatiga, les emocions, el catastrofisme, la ocurrència d’efectes adversos de la medicació o l’ús de medicació de rescat, entre d’altres. Tots aquests desenvolupaments han estat validats amb estudis empírics amb l’objectiu final que puguen ser utilitzats en les unitats de dolor i altres serveis de salut pública.

Pain Catastrophizing and Its Relationship with Health Outcomes: Does Pain Intensity Matter? Carlos Suso-Ribera, Azucena García-Palacios, Cristina Botella, and Maria VictoriaRibera-Canudas

Pain Research and Management
Volume 2017 (2017), Article ID 9762864, 8 pages