Una tesi de l’UJI aborda la relació entre la neurociència i les ciències socials a partir de la neuroètica i la neuroeducació

19/07/2016 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

La tesi presentada a la Universitat Jaume I per Daniel Pallarés Domínguez sobre el marc filosòfic d’estudi de la neuroètica i la neuroeducació, ha posat de manifest que les condicions sota les quals s’ha desenvolupat la relació entre neurociència i ciències socials no sempre ha produït una relació fructífera en benefici de l’estudi de la parcel·la moral de l’ésser humà. El progressiu interès de la neurociència en les ciències humanes ha proporcionat un estudi més ampli de l’ésser humà, ara contemplant la seua dimensió neural. Malauradament, aquesta introducció del component neurocientífic no sempre s’ha donat d’una forma fluida, reflexiva i dialògica, i de vegades s’ha produït un intent de colonització de l’empíric sobre l’hermenèutic.

La proposta d’aquesta tesi resideix en l’estudi del marc de relació entre la neurociència i les ciències socials, especialment a partir de la neuroètica i la neuroeducació. La hipòtesi central és que aquest marc de relació, sota el nom de «neuroracionalitat», resulta insuficient per a una relació fructífera i, per tant, necessita ampliar els seus marges. La recerca assenyala que l’ampliació d’aquest marge de relació s’ha de fer seguint dues premisses: la interdisciplinarietat científica i les exigències de justícia universalitzables. Per a l’ampliació dels seus marges, és imprescindible incorporar una visió emergentista de la relació ment-cervell, redefinir el valor biològic de les emocions i abordar la relació entre gens i ambient des de l’epigènesi proactiva.

La tesi «Bases neuroéticas para la educación moral: una neurorracionalidad dialógica y práctica» va ser defensada a finals de juny, i va obtenir la qualificació d’excel·lent cum laude. La tesi ha sigut dirigida per la doctora Elsa González Esteban, professora del Departament de Filosofia i Sociologia de l’UJI. El tribunal internacional va estar conformat per la catedràtica Adela Cortina, de la Universitat de València; la investigadora del Human Brain Project europeu Kathinka Evers, de la Universitat d’Uppsala (Suècia), i Arleen Salles, de la Universitat de Buenos Aires.

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions