08/06/2016 | SCP

La professora María Ibáñez Martínez de la Universitat Jaume I (UJI) ha participat com a jurat del Premi Rei Jaume I de Protecció del Medi Ambient, que ha recaigut en Miguel Bastos per la seua recerca en l'establiment dels actuals estàndards de modelització que prediuen els canvis en la biodiversitat en el temps i l’espai. Les reunions del jurat es van celebrar els dies 6 i 7 de juny al claustre del convent de Sant Domènec de València. La investigadora, pertanyent a l'Institut Universitari de Plaguicides i Aigües (IUPA), ha sigut una dels sis joves científics elegits en l'àmbit espanyol per a participar en les deliberacions d'aquests guardons de 2016.

La Fundació Premis Jaume I ha decidit incorporar científics menors de 40 anys, destacats en l’àmbit de la física, l’economia, la química o la medicina, per primera vegada en aquesta edició número 28 de la convocatòria a fi d’estimular les carreres investigadores. María Ibáñez considera «un honor i un privilegi haver estat convidada a integrar els jurats d’aquests prestigiosos guardons, ja que només sis persones de tot l’estat hem estat seleccionades, una per cadascuna de les categories». Paral·lelament, aquesta invitació «també implica un reconeixement al meu treball, juntament amb el meu equip, desenvolupat a l’UJI».

En l’actualitat, la professora Ibáñez se centra en dues línies de treball, fonamentalment. La primera d’aquestes línies és l’estudi de les noves substàncies psicoactives que no es troben regulades per la legislació en vigor, i la segona és la recerca en l’àmbit de les aigües, analitzant contaminants orgànics i fent recerques de metabòlits procedents de plaguicides, fàrmacs, drogues d’abús, cosmètics, etc. De fet, «la meua experiència en aquest últim àmbit dels recursos hídrics ha afavorit la meua participació en el jurat del Premi Jaume I de Protecció del Medi Ambient», apunta la investigadora del IUPA.

Els Premis Rei Jaume I es van crear el 1989 amb l'objectiu de reunir entitats científiques i empresarials per a la promoció de la recerca i el desenvolupament científic a Espanya. En aquesta edició es concedeixen sis guardons que corresponen a recerca bàsica, economia, investigació mèdica, protecció del medi ambient, noves tecnologies i emprenedoria.

María Ibáñez és llicenciada en Química per la Universitat Jaume I i doctora en el camp de la Química Analítica per la mateixa institució acadèmica, sota la direcció dels professors Félix Hernández i Juan Vicente Sancho. Ha realitzat estades de recerca a centres europeus de prestigi, com és el cas del Centre Toxicològic o la Universitat d'Anvers (Bèlgica). Ibáñez és autora de més de 80 articles de recerca científica en revistes d'alt índex d'impacte, així com de diferents capítols de llibre. A més, ha rebut distincions com ara el Premi Jove Investigador de la Universitat Jaume I 2013 i el Jove Investigador de la Societat Europea de Ciència de la Separació 2010.