REMEB es presenta en Permea El projecte REMEB es presenta en el congrés internacional de referència en la recerca en tecnologia de membranes

19/05/2016 | SCP

El projecte Remeb, que pretén desenvolupar un biorreactor de membranes (MBR) sostenible a partir de residus agrícoles i industrials per a reutilització d'aigua, ha estat present al Congrés Permea, un dels de major importància en aquest sector, de la mà de FACSA i la Universitat Jaume I. Es tracta d'un fòrum que agrupa als països Visegrad (República Txeca, Hongria, Polònia i Eslovàquia) i que compta amb la participació de la European Membrane Society (EMS).

El Congrés Permea, que té lloc cada tres anys, compta amb una gran reputació internacional quant a que és referent en el camp de la tecnologia de membranes. Destaca pel seu compromís amb la innovació i pels seus treballs entorn del desenvolupament de nous processos de separació per membranes, embolicats en molts processos tecnològics d'avui dia.

En aquest entorn s'ha presentat el projecte Remeb, el qual pretén desenvolupar un biorreactor de membranes (MBR), ecològic i sostenible, per promoure la reutilització d'aigües residuals urbanes i industrials. La tecnologia MBR combina el tractament biològic amb els processos de membrana. En del projecte Remeb s'usen membranes planes ceràmiques en lloc d'orgàniques. L'avantatge de les membranes ceràmiques és que presenten millors propietats químiques, tèrmiques i mecàniques, la qual cosa permet que les membranes treballin en condicions severes i es puguin aplicar procediments de neteja més agressius. El principal inconvenient en comparar les membranes polimèriques i les ceràmiques és que el cost d'aquestes últimes és major a causa que els materials necessaris per a la seva fabricació són cars (alúmina, titania o zirconia).

L'objectiu principal d'aquest estudi és fabricar membranes ceràmiques a menor cost, a partir de residus agrícoles i industrials, tals com el orujillo (a partir de la producció d'oli d'oliva), pols de marbre o chamota (a partir de deixalles de taulells cuits). El Congrés Permea reuneix a Praga als majors experts internacionals a les àrees de recerca i aplicació, amb el que ofereix un gran marc d'oportunitats per intercanviar experiències i crear noves idees en el camp de la ciència i el desenvolupament d'enginyoses propostes en aquest camp.

El projecte Remeb, finançat per la Comissió Europea (GA 641998), està liderat per l'empresa espanyola Societat de Foment Agrícola Castellonenc, SA (FACSA) i compta amb 11 socis d'Espanya, Itàlia, França, Noruega, Xipre, Turquia i Colòmbia, com són l'Institut Universitari de Tecnologia Ceràmica – Universitat Jaume I (ITC-UJI), Investigación y Proyectos Medioambiente, S.L. (IPROMA), la Entidad Regional de Saneamiento y Depuración de Aguas Residuales de la Región de Murcia (ESAMUR), les Cambres de Comerç de la Comunidad Valenciana, el Centro Ceramico di Bologna (CENTRO CERAMICO), Imeca Process (IMECA), Biowater Technology (BIOWATER), Atlantis Consulting Cyprus (ATLANTIS), Seramik Arastırma Merkezi A.S. (SAM) i la Universidad Antonio Nariño (UAN).