Personal de la Càtedra Reciplasa de l’UJI explica els resultats i la influència de les investigacions sobre aigües residuals i residus sòlids urbans

27/05/2016 | SCP

•  investigacio-reciplasa Reciplasa_16DLL06

•  investigacio-reciplasa Reciplasa_16DLL21

•  investigacio-reciplasa Reciplasa_16DLL10

•  investigacio-reciplasa Reciplasa_16DLL09

FOTO: Damián Llorens

Personal investigador i tècnic de la Càtedra Reciplasa de la Universitat Jaume I de Castelló ha presentat les últimes investigacions i projectes en els camps d’anàlisi d’aigües residuals i d’aigües de l’entorn; valorització dels residus sòlids i les millores realitzades en l’estació de transferència d’Almassora i la planta de reciclatge, compostatge i eliminació d’Onda.

En la primera intervenció, el doctorant Carlos Sales, de l’Institut de Plaguicides i Aigües de l’UJI, ha explicat que les investigacions, que es remunten al període comprés entre 2002-2010, van analitzat el tipus de contaminació orgànica en les aigües de lixiviat brutes i depurades (aquelles resultants del pas pels residus sòlids), així com també la influència de la planta en les aigües subterrànies de l’entorn.

Els dos primers estudis van permetre ampliar el nombre de compostos que caldria analitzar mitjançant l’ús de tècniques capdavanteres com la cromatografia de gases o la cromatografia líquida acoblades a l’espectrometria de masses, i l’screening. Els resultats van desvetllat l’aparició de nous contaminants emergents com els fàrmacs o els productes de neteja.

El tercer estudi, centrat en la influència de la planta en les aigües subterrànies i superficials de l’entorn, va concloure que la majoria dels compostos detectats eren plaguicides, però en baixes concentracions i que el risc ambiental era improbable ja que la seua situació sobre roques impermeables protegia els aqüífers que estaven prop. La investigació va permetre al grup constatar que era necessari ampliar la tècnica del screening per aconseguir identificar nous contaminants del medi ambient.

A continuació, el director del Grup d’Enginyeria de Residus, Antonio Gallardo, ha explicat el primer treball realitzat conjuntament amb l’empresa, en què es van estudiar les alternatives de valorització del rebuig produït en la planta de tractament d’Onda. El professor ha indicat que aquest treball és un dels primers d’aquesta temàtica que es va realitzar a Espanya entre els anys 2003 i 2004.

La investigació va permetre caracteritzar el material mescla i saber, per exemple, que el 87 per cent del mateix era combustible, per tant, era possible, transformar-lo en CSR (combustible sòlid recuperat).  També es va comprovar que l’ús del CSR estava molt estès en els països europeus com Itàlia, Suècia, Alemanya, Holanda, Regne Unit o Finlàndia, però que a Espanya l’aplicació es limitava a les cimenteres. I per últim, que era necessària una normativa espanyola amb estàndards de qualitat per afavorir l’ús d’aquests materials.

Per finalitzar el director tècnic de l’empresa Reciplasa, Fernando Albarrán, ha realitzat un repàs sobre la història de l’empresa creada en 1984 mitjançant un consorci entre els ajuntaments d’Alcora, Almassora, Benicàssim, Betxí, Borriana, Castelló de la Plana, Onda i Vila-real. L’enginyer ha indicat que actualment l’empresa dóna servei a 375.000 persones de 44 municipis del centre de la província castellonenca, evitant, fins al moment, l’emissió a l’atmosfera més de 900 tones de CO2.

Albarrán ha comentat que a més de les millores introduïdes en les plantes d’Almassora i Onda en els últims anys, com els túnels de fermentació d’aquesta última, un dels projectes prioritaris del consorci és aconseguir descatalogar el rebuig com un residu per ampliar els camps d’ús, què actualment es redueixen als forns de les cimenteres.

La Càtedra Reciplasa de l’UJI té com a objectius generals el foment de la docència, la investigació, la difusió del coneixement i la innovació en el sector de gestió i tractament de residus sòlids urbans. A més de les activitats d’interès general que s’organitzen com jornades, congressos o conferències, el conveni de creació de la càtedra contempla el desenvolupament projectes d’investigació amb la universitat pública de Castelló.

Càtedra Reciplasa de l’UJI: http://catedrareciplasa.uji.es