L’UJI ofereix tractament gratuït a través d'Internet per a superar la por a volar S’ofereix en el marc d'una recerca i per a participar-hi cal escriure a volar@uji.es

12/02/2016 | LUCÍA CASAJÚS

El Laboratori de Psicologia i Tecnologia de la Universitat Jaume I (Labpsitec) ofereix un nou tractament gratuït a través d'Internet per a superar la fòbia a volar que pot realitzar-se des de casa sense necessitat d'acudir a una consulta de psicologia. El tractament «SIN MIEDO Airlines» forma part d'un treball de recerca i és totalment auto-aplicat i gratuït.

Com explica Soledad Quero, responsable de la recerca, «La fòbia a volar és una de les fòbies més presents en la nostra societat. Al voltant d'un 25% de la població adulta experimenta algun nivell de malestar significatiu a l'hora d’agafar un vol. D'aquests, un 20% sí que volaria però, per a fer-ho, utilitzaria estratègies per a manejar la por com l'ús d'alcohol o tranquil·litzants; mentre que un 10% manifesta símptomes clínics que s'enquadren en la fòbia a volar». L'objectiu d'aquest tractament és ajudar a les persones que pateixen fòbia a volar perquè siguen capaces d'afrontar les situacions relacionades amb volar o bé que deixen d'utilitzar les estratègies per a protegir-se de la por, com recórrer al alcohol o a fàrmacs ansiolítics.

El tractament «SIN MIEDO Airlines» es basa en l'exposició repetida a situacions relacionades amb la realització d'un vol com els preparatius, l'arribada a l'aeroport, i l'enlairament i aterratge de l'avió. A més, existeix una seqüència que permet treballar l'ansietat que genera assabentar-se de notícies sobre accidents aeris. Tot això sense moure's de casa, a través d'Internet i mitjançant l'exposició a imatges i sons reals.

En aquests moments, com que és part d'un projecte de recerca, el tractament és gratuït. Totes aquelles persones interessades poden enviar un correu a volar@uji.es o telefonar al 964387644. Des de Labpsitec es posaran en contacte per a realitzar una breu entrevista telefònica. D'aquesta manera, es podrà donar accés al programa de tractament que té una durada mitjana aproximada d'entre 3 i 4 setmanes i fins a un màxim de 6 setmanes.

«SIN MIEDO Airlines» és un projecte innovador ja que és el primer tractament que utilitza Internet per a tractar la fòbia a volar amb una modalitat d'auto-aplicació.

El tractament que posa en marxa Labpsitec de l’UJI, dirigit per la professora Cristina Botella, s'insereix en el marc de la tesi de recerca del doctorant Daniel Campos, dirigida i codirigida per les investigadores Soledad Quero i Juana Bretón, respectivament. L'estudi segueix la línia de recerca iniciada des de fa anys per grups de recerca de les universitats dels Illes Balears (UIB), Jaume I de Castelló (UJI) i Politècnica de València (UPV) que han desenvolupat tractaments psicològics eficaços amb el suport de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació i que, progressivament, han traslladat l'aplicació d'aquests tractaments des de la consulta tradicional del terapeuta a la llar de les persones que volen rebre'ls.

Es pot consultar més informació sobre el tractament en la web http://www.fobiavolar.es/