El ITC treballa en el projecte europeu E-USE per potenciar a Europa l'ús de l'energia sostenible procedent dels aqüífers

26/01/2016 | SCP

A través del EIT (European Institute of Innovation and Technology) i en el marc de la xarxa europea Climate-KIC, l'Institut de Tecnologia Ceràmica (ITC) està treballant en el projecte europeu E-USE Europe Wide Usi of Sustainable Energy from Aquifers, l’objectiu del qual és potenciar àmpliament a Europa l'ús de l'energia sostenible procedent dels aqüífers.

Els aqüífers poden proporcionar un important flux de recursos naturals que, per exemple, poden aplicar-se a l'edificació sostenible, ja que seria possible emmagatzemar l'energia resultant de la refrigeració i calefacció de l'aigua procedent de capes profundes del sòl, podent utilitzar la calor o fred de l'aigua subterrània per climatitar un edifici, a més d'extreure l'aigua quan fos necessari.

El ITC és el coordinador d'un dels 4 demostradors que es desenvoluparan a Europa. Concretament, el demostrador espanyol serà instal·lat en la Piscina Provincial de Castelló gràcies a un acord signat entre la Diputació Provincial de Castelló, l'empresa ITECON i el ITC.

DELTARES, un potent centre de recerca holandès dedicat a la recerca aplicada entorn de l'aigua, és el coordinador d'aquest projecte de quatre anys de durada en el qual participen, a més del ITC, la firma també holandesa d'enginyeria ARCADIS NEDERLAND BV, la Universitat Tecnològica de Delft (TU-Delft), la Universitat de Wageningen, ambdues situades als Països Baixos, la Universitat de Bolonya, a Itàlia, la Universitat Tècnica de Darmstadt, a Alemanya i l'empresa italiana de gestió ambiental HERA S.P.A., a més de la britànica Naked Energy Ltd., especialitzada en tecnologia solar i conservació de l'energia.

E-USE, a més d'afavorir la reducció d'emissions de CO2, procedents directament dels edificis, també contribuiria a l'adaptació al canvi climàtic mitjançant instal·lacions que utilitzen aigües subterrànies en lloc d'aigua superficial per a la calefacció, a més de disminuir la necessitat de refrigeració a l'estiu, entre altres avantatges.

El projecte donarà lloc a noves activitats econòmiques i possibilitat d'obertura de nous mercats.

Informació proporcionada pel Departament de Comunicació i RRPP del ITC