Nous materials per millorar la sostenibilitat

12/01/2016 | SCP

L'Institut de Tecnologia Ceràmica (ITC) està immers en l'estudi i desenvolupament de nous materials que ajudin a millorar la sostenibilitat, optimitzant els consums i millorant l'eficiència tèrmica i energètica, amb aplicabilitat, entre uns altres, a l'edificació.

En el projecte NEWMAT, finançat pel IVACE a través dels Fons europeus FEDER de Desenvolupament Regional i emmarcat al Programa PROMECE (Pla d'activitats orientat a la Competitivitat Empresarial) el ITC està treballant en el desenvolupament de materials destinats a millorar el control de la humitat, així com en el desenvolupament materials porosos de baixa expansió a causa de la humitat i en tercer lloc, el desenvolupament de materials ceràmics reforçats amb metalls per millorar les seves propietats mecàniques.

En el cas de l'obtenció de nous materials capaços de controlar la humitat, el principal objectiu se centra a obtenir un material regulador de la mateixa, basat en l'activació alcalina, és a dir, obtenint un producte que present bones propietats mecàniques i que hagi estat preparat a baixa temperatura.

En el segon cas, succeeix que en els últims anys els formats de les rajoles ceràmiques s'han incrementat considerablement: una part important de la producció actual correspon a formats en els quals la longitud és superior als 80 cm, mentre que tradicionalment els taulells presentaven longituds inferiors als 50 cm., la qual cosa ha ocasionat nombrosos problemes de fabricació, sent el de major complexitat el de les curvatures diferides. Aquest fenomen es deu principalment a l'adsorció d'humitat per part de les peces cuites i a l'expansió que experimenten com a conseqüència d'aquesta adsorció. Per això, l'objectiu en aquest cas és dissenyar materials porosos amb menor expansió per humitat respecte a les rajoles de taulell actuals.

D'altra banda, el tercer aspecte d'aquest projecte respon a la demanda existent en l'actualitat als materials: se'ls exigeix cada vegada més que presentin noves propietats i funcions millorades per fer front a aplicacions cada vegada més noves respecte a les quals se solen sotmetre habitualment i que no són assolibles amb els materials tradicionals. Els materials composts metall-ceràmics combinen les qualitats dels materials ceràmics, com la resistència al desgast, a la corrosió i estabilitat a elevades temperatures, amb les propietats dels materials metàl·lics com són la tenacitat, l'elevada conductivitat tèrmica i elèctrica, la resistència al xoc tèrmic, etc. L'objectiu d'aquest tercer paquet de treball és estudiar aquest tipus de materials per poder millorar les propietats mecàniques dels materials ceràmics actuals que existeixen al mercat, reforçant-los amb metalls.

Informació proporcionada pel Departament de Comunicació i RRPP del ITC.