L’Institut de Tecnologia Ceràmica de l’UJI col·labora en el projecte europeu REMEB per al desenvolupament de membranes ceràmiques reciclades en la reutilització d’aigües residuals

11/06/2020 | SCP

El projecte REMEB MBR sorgeix de la recerca en el camp de les membranes ceràmiques reciclades de baix cost amb l’objectiu de desenvolupar un tractament d’aigua que combine un tractament biològic amb la tecnologia de membranes, concretament, en un bioreactor de membranes (MBR). L’aspecte més innovador del projecte és el desenvolupament i validació a escala real d’un MBR amb membranes inorgàniques fabricades a partir de residus de ceràmiques i de processos agroindustrials que actualment no s’aprofiten en procediments similars.

Com que no existeixen referències de membranes comercials de tipus orgànic fabricades a partir de residus, el projecte suposa un interessant repte en el camp de la recerca i la tècnica, principalment pel seu impacte social econòmic i industrial. Més concretament, REMEB MBR aconseguirà disminuir el cost de fabricació de les membranes (que ara no s’implementen pel seu elevat cost econòmic), i obrirà també noves portes d’investigació en el camp de la reutilització de l’aigua. La validació del bioreactor de membranes es realitzarà en l’Estació Depuradora d’Aigües Residuals d’Aledo a Múrcia.

El projecte compta amb un pressupost de 2.361.622,50 euros i ha sigut cofinançat per la Unió Europea mitjançant el programa Horizonte 2020. Està liderat per la Sociedad de Fomento Agrícola Castellonense, S.A. (FACSA) i participen once socis de set països: l’Institut Universitari de Tecnologia Ceràmica Agustín Escardino de la Universitat Jaume I de Castelló; l’empresa d’enginyeria francesa IMECA Process; la consultora ATLANTIS de Chipre; l’empresa noruega BIOWATER, el Consell de Cambres de Comerç de la Comunitat Valenciana; el Laboratori d’Investigació i Projectes de Medi Ambient de l’IPROMA a Castelló; el Centre Ceràmic italià CENCERBO; el Centre d’Investigació Ceràmica SAM de Turquia; la Universitat Antonio Ariño de Colòmbia i l’Entidad de Saneamiento y Depuración de Aguas Residuales de la Región de Murcia (ESAMUR).

El projecte aprovat per la Unió Europea en febrer de 2015 té una durada de tres anys (està previst que finalitze en agost de 2018), i s’emmarca en el programa Horizonte 2020, que pretén donar impuls a projectes i iniciatives d’investigació, desenvolupament tecnològic i innovació. El projecte concedit, entre més de 170 propostes, se centra en la “acció pel clima, medi ambient, eficiència de recursos i matèries primeres”, aspectes identificats, en l’àmbit europeu, amb la seguretat, canvi climàtic i mètodes de producció respectuosos amb el medi ambient.

Els socis han mantingut a meitat de setembre en Benicàssim la primera reunió de coordinació en què s’ha plantejat el treball que ha de realitzar cada membre per aconseguir el desenvolupament d’un bioreactor de membranes ceràmiques amb subproductes ceràmics i agroindustrials per la reutilització d’aigües residuals.