El grup Outcomes’10 mostra la predisposició de la societat a pagar més pels tractaments contra el càncer

07/05/2015 | SCP

El grup de recerca i assessoria científica Outcomes’10 vinculat acadèmicament a la Universitat Jaume I ha realitzat un estudi sobre el valor dels fàrmacs oncològics que ha posat de manifest les diferències d'opinió entre gestors, oncòlogues, pacients i població general en valorar la innovació de fàrmacs oncològics i el cost dels tractaments que augmenten la supervivència i/o la qualitat de vida dels malalts de càncer. En qualsevol cas, el professor de Medicina de l’UJI i director de Outcomes’10 Luis Lizán destaca que tots els col·lectius “estan disposats a pagar més per millores en el tractament del càncer respecte al qual ens diu els valors que s'utilitzen actualment en el nostre entorn, per la qual cosa s'hauria de tenir en compte que les decisions actuals basades en els límits convencionalment acceptats pot ser que no reflecteixin la disposició de la societat a pagar per determinats guanys en salut".

L'estudi 'ONCOVALOR: El valor dels Fàrmacs Oncològics', que compta amb l'aval de la Societat Espanyola d'Oncologia Mèdica (SEOM), ha mesurat la disponibilitat a pagar de cadascun dels agents del sistema sanitari per guanys en supervivència i millores en qualitat de vida que els nous tractaments pel càncer poguessin oferir. En concret, s'ha centrat en dos possibles escenaris. En el primer es va preguntar a cada participant quin augment mitjà mínim de supervivència justificaria la inclusió d'un hipotètic nou tractament pel càncer dins del sistema sanitari espanyol, considerant que el nou fàrmac presentava una diferència de cost de 50.000 euros pel que fa al tractament de referència. Els resultats van posar de manifest que, en tots els casos, els límits suggerits estan per sobre dels quals habitualment s'utilitzen com a referència. Els oncòlogues i els pacients van ser els col·lectius que van estar disposats a pagar una major quantitat per la innovació aconseguida (106.000 euros/AVAC i 73.520 euros/AVAC respectivament).

Així mateix, en el segon escenari, els subjectes inclosos en l'estudi havien d'indicar quant estarien disposats a pagar per un tractament nou que produïa una millorança en la qualitat de vida sense cap avantatge en termes de supervivència. En aquest cas, van anar els pacients i la població general els que van generar valors més alts (83.000 euros/AVAC i 76.000 euros/AVAC respectivament), destacant el fet que els pacients estaven disposats a pagar una major quantitat pels guanys en qualitat de vida respecte a les de supervivència.
L'estudi ha estat presentat per la Càtedra Lilly-Universitat d'Alcalá d'Innovació i Valor del Medicament en una jornada celebrada al Centre Nacional de Recerques Oncològiques (CNIO), que va incloure un debat moderat per la presidenta de la Societat Espanyola de Farmacologia Clínica (SEFC), Cristina Avendaño, en el qual representants de tots els sectors enquestats van abordar els resultats.

El grup de recerca i assessoria científica Outcomes’10, sorgit del Departament de Medicina de la Jaume I, s'ha especialitzat en Recerca de Resultats en Salut i en Farmacoeconomia. Luis Lizán explica que realitzen projectes “amb un elevat component científic, nascut del món de la recerca i la docència pública, en constant formació per oferir propostes creatives de treball”.