El catedràtic Xosé López García incideix en la importància d'aplicar el mètode científic en la recerca en comunicació

23/11/2015 | SCP

•  doctorat-comunicacio XoseLopez

Xosé López García, catedràtic de Periodisme de la Universitat de Santiago de Compostel·la. | FOTO: Ylenia Sanchis i Sergio Plaza

Xosé López García, catedràtic de Periodisme de la Universitat de Santiago de Compostel·la, ha sigut l'encarregat d'oferir la conferència inaugural del programa de doctorat en Ciències de la Comunicació de la Universitat Jaume I.

El catedràtic ha abordat en la seua intervenció els desafiaments i tendències que s'estan produint en la recerca actual en el camp de la comunicació i ha posat de manifest la importància de «vetlar des de la nostra iniciació en la recerca per l'aplicació del mètode científic» i la necessitat de «ser transparents» en els processos per a fomentar el diàleg obert amb altres investigadors.

En aquest sentit, López García ha destacat com a principals desafiaments la potenciació de la recerca empírica i l'enfortiment de la formació científica, prenent com a base els marcs teòrics sòlids que ja s'han establit en les ciències socials i fomentant la interdisciplinaritat. Així, ha fet referència a la necessitat de millorar mètodes i tècniques estadístiques a través d'una major experimentació que pot potenciar-se, per exemple, amb la creació de laboratoris que investiguen els processos comunicatius.

A més, ha afirmat que un altre dels aspectes necessaris és la creació d'equips més competitius i amb més investigadors. «És necessari que les polítiques de foment de la recerca alimenten i afavorisquen la combinació de la recerca individual amb la recerca en equip» ha apuntat. En aquesta línia, ha afegit que també s'ha de conrear la internacionalització i participació en xarxes i projectes, una qüestió que ha relacionat amb la importància de vincular la recerca al desenvolupament econòmic i social de les zones de proximitat.

Així, el catedràtic ha incidit que són desafiaments clau la millora dels processos de divulgació de resultats i la transparència dels processos. «Aquesta és la forma de demostrar la utilitat social de les recerques, la seua aplicació i contribució a crear societats que coneguen millor l'àmbit de la comunicació i un sector més sòlid i implicat en els processos de desenvolupament econòmic i social» ha assenyalat. En aquesta línia, ha apuntat que és necessari cercar mecanismes per a la divulgació de resultats entre investigadors, grups i xarxes.

A més, López García ha afegit que és fonamental combinar estratègies de foment de la recerca per al desenvolupament i la innovació tecnològica. No obstant això, ha assenyalat que no s'ha d'abandonar la recerca bàsica, que aporta solidesa, sinó que cal combinar-la amb la recerca aplicada. «La innovació en recerca i, per tant, el principal desafiament en aquest moment és fer recerca de qualitat i això només és possible amb metodologies sòlides i aplicacions i teories actuals».

Respecte a les tendències, ha assenyalat que és important tenir-les en compte ja que el finançament és un element fonamental de la recerca i les convocatòries públiques donen preferència a una sèrie d'àmbits, alguns emergents i uns altres amb llarga trajectòria que s'estan consolidant. A més, també ha afegit que aquestes tendències també es configuren en funció d'altres factors que tenen a veure amb modes i amb la difusió en les revistes i monogràfics.

Així, ha citat alguns àmbits en els quals s'ha incrementat el nombre de recerques en els últims cinc anys a nivell internacional com la comunicació i cultura digital multimèdia; la comunicació organitzacional i estratègica; els estudis d'audiència i recepció per a conèixer els efectes de les multiplataformes; la comunicació mòbil; l'anàlisi del discurs o les noves narratives com ara les transmedia; els estudis de gènere; les narratives i els videojocs o les xarxes socials i els processos de participació mediàtica, entre d'altres.