26/11/2015 | SCP

•  compuestos-anticancerigenos compuestos_web

Els investigadors Eva Falomir i Miguel Carda. | FOTO: Àlex Pérez

La Universitat Jaume I de Castelló (UJI) i el Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) han patentat nous compostos amb una potent activitat anticancerígena en cèl·lules tumorals que presenten una toxicitat molt baixa en cèl·lules sanes, el que pot disminuir de manera espectacular els efectes secundaris durant el tractament de quimioteràpia.

Els compostos dissenyats tenen efectes terapèutics especialment elevats en cèl·lules tumorals de mama i de còlon i poden ser la base per al desenvolupament de fàrmacs oncològics d'alta selectivitat i baixa toxicitat, ja que actuen sobre les cèl·lules malaltes sense afectar a les cèl·lules sanes. Com assenyala l'investigador i catedràtic de l’UJI, Miguel Carda Usó, «Primerament els tractaments antitumorals eren molt poc específics i provocaven efectes secundaris en altres parts del cos no afectades pel tumor. Es combatia el càncer però a costa de provocar altres patologies associades al tractament inespecífic. En l'actualitat s’estan cercant tractaments més específics per a cada tipus de càncer, i aquests nous compostos podrien aplicar-se a teràpies personalitzades que disminuïssen els efectes secundaris dels tractaments oncològics».

Es tracta d'una encoratjadora troballa que s'emmarca en les noves estratègies terapèutiques en oncologia dirigides a boicotejar els mecanismes dels quals se serveixen les cèl·lules tumorals per a la seua proliferació descontrolada. Com explica Eva Falomir, professora Titular de l’UJI i la qual ha dut a terme les anàlisis biològiques, «aquests compostos actuen contra els telòmers, unes estructures dels cromosomes que es van escurçant en cada divisió cel·lular. Quan l'escurçament és molt perllongat la cèl·lula envelleix i mor. Això és natural, però en les cèl·lules canceroses l'escurçament no es produeix perquè un enzim, la telomerasa, impedeix l'escurçament dels telòmers, amb la qual cosa les cèl·lules tumorals no envelleixen i es tornen immortals, per això és tan difícil combatre-les». La innovació dels nous compostos està vinculada a la seua capacitat per a disminuir la quantitat de telomerasa activa en les cèl·lules tumorals, de manera que la immortalitat de les cèl·lules canceroses desapareix.

A més de demostrar una eficiència especialment alta per a matar cèl·lules canceroses i una baixa toxicitat sobre les cèl·lules sanes, els nous compostos també poden inhibir l'expressió d’oncògens (gens que predisposen al càncer) bloquejant la generació de telomerasa i d'altres proteïnes relacionades amb l'activitat tumoral.

El disseny dels nous compostos i els assajos biològics en les línies de cèl·lules tumorals han estat a càrrec de l'Institut de Parasitologia i Biomedicina del CSIC i del Grup de Síntesi Orgànica de l’UJI.