L’ITC promou la simbiosi industrial a través del projecte europeu SHAREBOX

10/10/2015 | SCP

L'Institut de Tecnologia Ceràmica (ITC) ha començat a treballar en el projecte europeu SHAREBOX, emmarcat al Programa SPIRE de l'Horitzó 2020 que finança la Unió Europea i que té com objectiu principal desenvolupar una plataforma segura des de la qual dur a terme una gestió flexible dels recursos utilitzats en els processos industrials, que podran ser compartits entre diverses empreses a través d'aquesta innovadora eina.

El projecte està coordinat per la firma IRIS, en la seu de la qual a Castelldefels (Barcelona) va tenir lloc fa pocs dies la reunió d'inici d'aquest nou estudi, cita a la qual van acudir els restants participants de la iniciativa la durada de la qual serà de 48 mesos. Són, en total, 15 entitats participants entre les quals es troben, a més de l’ITC, empreses, universitats i centres de recerca. Concretament, quatre de les empreses participants (Keros Ceràmica, S.L.; Kerafrit, S.A.; Guzmán Global, S.L. i Ibèrica de Suspensions, S.L.) estan situades al Polígon La Mina de Nules (Castelló) i procedeixen dels sectors químic, ceràmic i automòbil.

El projecte SHAREBOX s'emmarca dins del Programa europeu SPIRE enfocat a potenciar l'eficiència en l'ús de l'energia i dels recursos en diferents sectors industrials, inclòs el ceràmic. En concret, SHAREBOX respon a una de les prioritats d'aquest programa, l’objectiu de la qual és fomentar la simbiosi industrial, és a dir, l'intercanvi de recursos entre diferents empreses per reduir els costos de producció i el consum industrial de recursos naturals (matèries primeres, aigua, energia).

L'objectiu final és obtenir una plataforma que faciliti la implantació de la simbiosi industrial, i a través d'ella es desenvoluparà un programari assequible, sòlid i fiable, basat en la mineria de dades i eines matemàtiques, i demostrat en entorns industrials reals, com per exemple el cluster ceràmic de Castelló, representat en el projecte per les diferents empreses esmentades. La primera fase de SHAREBOX comença ara amb la identificació dels requisits industrials, i així concretar acuradament la definició de les especificacions d'aquesta plataforma.

Segons ha comunicat l'equip de recerca que coordina IRIS: “l'ambició de SHAREBOX és portar al mercat una plataforma segura que integri eines analítiques i d'optimització per a un ús flexible de l'energia i una integració del flux de material, a fi de facilitar un enfocament holístic per a la gestió de recursos en els processos industrials, a petita i gran escala; que disminueixi les barreres i en canvi augmenti radicalment l'adopció majoritària de Simbiosis Industrials.

Informació proporcionada per l'ITC.