18/11/2015 | SCP

La Universitat Jaume I celebra la Setmana de la Ciència 2015 amb diverses propostes que inclouen activitats divulgatives per a estudiants de primària i secundària així com un taller de comunicació de la ciència per a investigadors. La Setmana de la Ciència és una efemèride celebrada al voltant del mes de novembre en tota Europa per a difondre la ciència i, en 2015, la Universitat Jaume I s'uneix a aquesta celebració amb varies propostes com les jornades «Connecta amb la Ciència», la «Setmana de la Ciència de Vila-real», el «Taller de Comunicació Social de la Ciència per a investigadors» i la celebració del Dia Internacional dels sistemes d’informació geogràfica.

Les jornades «Connecta amb la Ciència» reuniran a més de 1.400 estudiants de secundària i es realitzaran entre el 20 d'octubre i el 21 de novembre a Terol, Morella, Vinaròs, Sogorb, Sagunt i Vila-real. L'activitat comptarà amb tallers de creació de videojocs, energia elèctrica renovable, concursos per a descobrir les matemàtiques en el cinema i en la televisió, tallers sobre residus sòlids urbans, nous materials d'enginyeria, aproximacions a la vida de les plantes i dels insectes, reaccions químiques, enginyeria informàtica i robòtica o alimentació, entre uns altres. Igualment, el programa ofereix un ampli catàleg d'exposicions que va des de prototips a maquetes i plans de construcció tradicional, passant per un herbariinsectari i planter, videojocs, apps, fotografia matemàtica o una mostra de l'evolució tecnològica. Les jornades es desenvolupen en el marc del programa Campus Obert de l’UJI.

La «Setmana de la Ciència de Vila-real» tindrà lloc del 16 al 20 de novembre en la Biblioteca Universitària del Coneixement de Vila-real. Durant aquesta setmana, dirigida a estudiants de primària i secundària, es realitzaran diverses activitats tals com el MOVILAB, un camió laboratori divulgatiu de la Xarxa Elèctrica d'Espanya i FECYT, que amb tallers científics interactius dirigits per monitors, acostarà la química, la física i la biologia als més joves; o les DEMOS, uns estands demostratius on els estudiants podran veure com funcionen els lásers, els robots, les plaques solars i experimentar amb un laboratori de química. Així mateix, es realitzarà una exposició d'equips d'instrumentació científica acompanyada per una sèrie de fotografies que mostren quin ha sigut l'evolució del microscopi. La Setmana de la Ciència de Vila-real està impulsada des de la Càtedra d'Innovació Ceràmica Ciutat de Vila-real.

El «Taller de Comunicació Social de la Ciència per a investigadors» es realitzarà els dijous 19 i 26 de novembre amb l'objectiu d'afavorir la formació del personal docent i investigador en la comunicació social de la ciència. El taller es divideix en dues sessions amb conferències i tallers pràctics. La primera sessió acollirà dues conferències que se centraran en com fer arribar el treball científic a la societat. La segona sessió estarà orientada a la comunicació de la ciència en l'àmbit audiovisual i comptarà amb tallers de radi i televisió. Les sessions es realitzaran en la sala de premsa de l'edifici de Rectorat i les inscripcions poden realitzar-se en el correu ucc@uji.es.

D'altra banda, el Grup d’Investigació de Tecnologies Geoespacials (GEOTEC) de l'UJI, en col·laboració amb l’Institut de Noves Tecnologies de la Imatge (INIT) i Ubik Geospatial Solutions, ha organitzat en el marc de la Setmana de la Ciència la celebració del GisDay, coincidint també el dia internacional dels sistemes d’informació geogràfica, i de la Setmana de Concienciació Geogràfica. L’activitat, que tindrà lloc el 19 de novembre de 2015 en el vestíbul de l’Escola Superior de Tecnologies i Ciències Experimentals a partir de les 10 hores, consistirà en un seguit de xerrades ràpides de 10 minuts de durada, conegudes com lightning talks, en les que s’explicaran diversos conceptes i projectes relacionats amb els sistemes d’informació geogràfica com ara el projecte SmartUJI o la comunitat Geodevelopers UJI. A més es realitzarà el concurs GeoSelfieUJI en el que membres de la comunitat universitària podran compartir una foto seua en un dels espais de la Universitat Jaume I amb el hashtag #GeoSelfieUJI  i guanyar premis.

La Setmana de la Ciència 2015 compta amb la col·laboració de BP Oil i la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+i) de l’UJI, unitat recolzada per la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT), l'Aula Dávalos Fletcher, Facsa i Iproma.