22/10/2015 | SCP

Un investigador postdoctoral de la Universitat Jaume I ha dissenyat un innovador model per al reconeixement selectiu de nitrats que té una gran implicació en la prevenció de la contaminació ambiental. La proposta desenvolupada per Vicente Martí Centelles, durant una estada de recerca postdoctoral en la Universitat d'Oxford, ha sigut publicada en la prestigiosa revista Chemistry- A European Journal que ha inclòs el treball en el top 10% dels articles d'importància en reconèixer-lo com Hot-Paper i l’ha destacat en la portada interior.

L'article descriu la preparació d'un sensor que és capaç de detectar selectivament, és a dir de forma exclusiva, l'anió nitrat enfront d'altres anions com per exemple el fosfat. L'anió nitrat és una molècula contaminant que forma part dels fertilitzants i que està present en l'aigua que bevem, o en l'aigua dels rius, i els alts nivells de la qual són perjudicials per a la salut i el medi ambient. En aquest sentit, arran de l'ús excessiu de fertilitzants en l'agricultura, l'anió nitrat ha causat l'alteració de l'ecosistema aquàtic natural. A més, la contaminació de l'aigua amb nivells elevats de nitrat és causa de diverses malalties com ara la metahemoglobinèmia, també anomenada síndrome del bebè blau en els lactants, un trastorn caracteritzat per una acumulació anormal d'hemoglobina.

El mètode proposat per Vicente Martí Centelles, Doctor per l’UJI, obri el camí cap a la detecció de nitrats en mostres d'aigua en diferents contextos, mediambientals o mèdics, per a saber si existeixen nivells de nitrat elevats i prendre les mesures de prevenció necessàries. Un model pioner ja que es tracta del disseny d'una estructura química feta a mesura que permet el reconeixement selectiu d'aquest contaminant.

L'estructura química dissenyada és el primer pas per al reconeixement eficient de nitrats i podria tenir aplicacions tant en el desenvolupament de sistemes de detecció de nitrats com en l'elaboració de filtres que eliminen de l'aigua aquests contaminants. Com explica Martí Centelles, «podrien desenvolupar-se sistemes de fàcil ús per a qualsevol persona que permeten que la molècula canvie de color davant la presència de nitrats, i fins i tot sistemes de filtre similars als de les resines que existeixen per a llevar el calci de l'aigua. Incloent molècules basades en el nostre prototip podríem passar l'aigua pel filtre i llevar el nitrat».

La recerca ha sigut realitzada durant una estada postdoctoral en la Universitat d'Oxford, supervisada pel Prof. Paul D. Beer, dins del programa de la Generalitat Valenciana VALi+d. El projecte de Martí Centelles ha sigut avalat pel catedràtic de Química Orgànica de l’UJI, Santiago Luis Lafuente, i les diferents etapes es van realitzar en la Universitat Jaume I i la Universitat d'Oxford. El programa postdoctoral es va complementar amb una estada de l'investigador en l'empresa Biòtica d’Espaitec, el Parc Científic, Tecnològic i Empresarial de la Jaume I. Vicente Martí Centelles va realitzar la seua tesi doctoral en el grup de Química Sostenible i Supramolecular de l’UJI dirigit per Santiago Luis Lafuente.

Referències bibliogràfiques: Vicente Martí-Centelles, Paul D. Beer, Chemistry – A European Journal, 2015, Volume 21, Issue 26, pages 9397–9404.

Enllaç a la portada de la revista

Enllaç a l'article