27/01/2015 | SCP

Investigadors de la Universitat Jaume I de Castelló han desenvolupat un sistema modular de ventilació per a cobertes inclinades que resol el problema de l'acumulació de calor per la radiació solar baix les teulades sense necessitat de recórrer a instal·lacions de refrigeració. El sistema patentat per l’UJI suposa una solució passiva i energèticament eficient per al condicionament tèrmic d'edificis. El mòdul pot aplicar-se en restauració i rehabilitació de cobertes, especialment d'aquelles de valor històric, i en edificis de nova planta.

“Tant en les cases unifamiliars com en els àtics de les plurifamiliars resulta cada vegada més important i necessari optimitzar l'ocupació en planta i habitar espais que tradicionalment quedaven reservats a altres activitats en les plantes baix coberta. El problema d'estos espais és que la temperatura sol ser molt elevada com a conseqüència de la radiació directa”, explica Juan Antonio García Esparza, investigador del grup de Tecnologia, Qualitat i Sostenibilitat en l'Edificació de l’UJI. La solució desenvolupada pels investigadors permet dissipar la calor per mitjà de la ventilació natural exterior a través d'uns mòduls la fabricació i instal·lació dels quals resulta senzilla, econòmica i d'acord amb la legislació en matèria d'eficiència econòmica.

El mòdul patentat comprén un carcassa amb una configuració allargada i plana i amb una secció en forma de “U” invertida. Aquesta carcassa està destinada a unir-se als elements estructurals de la coberta de manera que es crea un espai entre una cara superior de la carcassa i la coberta a través del què fluïx l'aire, possibilitant els avantatges de refrigeració. “Per a revestir tota la coberta s'empra una pluralitat de carcasses que s'engranen entre si. A més es disposa d'uns ràfols, amb unes quantes obertures, també destinades a permetre el pas de l'aire, per als que existixen igualment unes obertures en la zona del carener de la coberta”, explica García Esparza. Este sistema permet que l'aire entre a través de les obertures dels ràfols, recórrega la coberta a través de l'espai lliure que es crea amb les carcasses i isca per les obertures de les peces de carener. Esta lliure circulació d'aire per la coberta refrigera l'habitacle de l'edifici que queda directament baix coberta, millorant així les condicions de confort d'estos espais.

La tecnologia desenvolupada oferix solucions per als edificis de nova construcció, millorant la seua eficiència energètica amb un cost reduït, i també resulta de gran utilitat en edificis històrics, monuments o immobles que interessa preservar com a patrimoni, millorant la seua habitabilitat i confort sense afectar la seua estructura ja que, segons explica García Esparza, el mòdul evita un elevat impacte en la seua execució i no danya de manera irreversible el material suport.

Una vegada desenvolupada i patentada la tecnologia, des del grup de Tecnologia, Qualitat i Sostenibilitat en l'Edificació han iniciat la fase de recerca de socis industrials a què transferir la tecnologia per a la seua comercialització.