L’UJI i el CEFIRE lliuren els diplomes de la sisena reunió científica «El gust d’investigar»

08/07/2014 | SCP

• El gust d'investigar 2014 gust-investigar gust_investigar_2014

Aquesta edició ha comptat amb 121 alumnes de quart d’ESO i primer de batxillerat. | FOTO: VOX UJI

El lliurament de premis i diplomes de la VI Reunió Científica «El gust d'investigar» ha posat el punt final a una jornada, i a un any de treball, que ha reunit el 25 de juny de 2014 més de 150 persones, entre estudiantat, professorat i familiars, a l’Aula Magna de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals (ESTCE) de l’UJI, on 21 equips dels 39 que han participat en el concurs han exposat els treballs d’investigació realitzats durant aquest curs acadèmic.

Aquesta edició, organitzada per l’ESTCE i el CEFIRE, amb la col·laboració de l’empresa Ube, l’Ajuntament d’Onda i els vicerectorats d’Estudiants i Investigació de l’UJI, ha comptat amb 121 alumnes de quart d’ESO i primer de batxillerat, tutoritzats per 22 membres del professorat dels instituts d’educació secundària. L’alumnat pertany a centres de l’Alcora, Almassora, Benicàssim, Borriana, Castelló de la Plana, Onda, València, la Vall d’Uixó i Vila-real.

Els equips guanyadors d’aquesta convocatòria han sigut els següents:

El premi especial de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals al millor treball ha sigut per la investigació titulada «Célula Peltier» presentada per Lidia Corduente Cabo, Mara Estefania Patuloiu i Cristina Tomás Gil, tutoritzats per la professora M. Ángeles Sos Rochera, de l’IES Politècnic de Castelló de la Plana.

L’equip guanyador en l’àrea de Matemàtiques, Física i Química ha sigut el format per Willman J. Alvarado Gozaine, Edwin J. Jaramillo Matamoros, Alaá Moucharrafie Abdulsamad i Adrián Sánchez Bounamisis, de l’IES Penyagolosa de Castelló de la Plana, amb el treball «Análisis del escape de un líquido por un orificio», tutoritzat per la professora Desideria Amela.

El guardó en l’àrea de Ciències de la Vida, la Salut, la Terra i el Medi Ambient ha sigut per a l’equip format per Aarón, Abdelkarim, Adrián, Exonober i Samuel, de la secció de l’IES Matilde Salvador, amb el treball «Enraizamiento y germinación: hormonas comerciales vs. hormonas naturales» tutoritzat pel professor Ignacio Landerer Vázquez.

En l’àrea de Tecnologia el guardó ha sigut per a Mar Albert Saiz, Marta Bruno Esbrí, Rosa Mechó Gozalbo i Alba Navarro Gavaldón, de l’IES Gilabert de Centelles de Nules, amb el treball «MP3: ¿amigo o enemigo?», tutoritzat pel professor Fran Villanúa Mata.

El guardó a la millor presentació oral ha recaigut en Mónica Campillo, Ana Sanchis i Elisabeth Tormos de l'IES Llombai de Borriana, tutoritzades pel professor Manuel Roca, amb el treball  "In vino ¿veritas? Acústica de las copas de vino".

L’Ajuntament d’Onda ha atorgat el premi al millor dels treballs relacionats amb la ciutat al grup integrat per María Laura Cáceres Vallone, Ishandra Peralta de la Cruz i Begoña Peris Moreno, de l’IES Serrà d’Espadà d’Onda, pel treball «Geologia urbana en les façanes d’Onda», tutoritzades per la professora Vallivana Dosdà Peris.

El comitè científic d’aquesta edició ha estat format per Víctor Alonso, Sergio Mestre i Manel Canseco del CEFIRE, i Antonio Gallardo, Leonor Lapeña, Jesús Lancis i Ignacio Morell de l’UJI. L'objectiu del concurs és que els joves, en equips de dos, tres o quatre i tutoritzats per un membre de seu professorat, desenvolupen un treball d'investigació en diverses àrees de coneixement com ara les matemàtiques, les ciències de la vida, la salut, el medi ambient o la tecnologia.

La disminució del nombre de joves que opta per estudis cientificotècnics és un fet i amb aquesta iniciativa es pretén despertar el nombre més gran de vocacions possibles en aquest camp. D'altra banda, des del punt de vista de la formació de l'alumnat, els treballs d'investigació els ajuden a estructurar el pensament i a potenciar una sèrie de capacitats com són la creativitat o el treball en equip, i habilitats com ara redactar informes i defensar-los oralment.

Més informació: https://sites.google.com/site/elgustodeinvestigar/curso-2013-2014

Imatges: https://www.uji.es/noticies/foto/num&id_a=36911261