L’UJI dissenya una carpeta de jocs interculturals per trencar estereotips i difondre la cultura d’Àfrica

24/02/2014 | SCP

Jocs didactics.

El professor de Didàctica de la Ciència de la Universitat Jaume I Enric Ramiro, en col·laboració amb l’Oficina de Cooperació al Desenvolupament i Solidaritat de l’UJI, en el marc dels Projectes OPI-UJI: "Migració i interculturalitat", ha desenvolupat la carpeta de recursos denominada Els jocs de la pizza. Es tracta d’un conjunt de jocs que ofereixen recursos didàctics sobre el continent africà per trencar tòpics i estereotips i contribuir al coneixement a la seua cultura en un marc de convivència entre iguals.

La carpeta consisteix en cinc apartats. El primer, un mural màgic sobre instruments musicals molt diversos que compagina el món oriental i l’occidental a través de diverses etapes històriques. Un altre permet jugar amb fotografies diacròniques de tots els temps per tal d’afavorir  el seu coneixement. El tercer fa referència a diverses celebracions interculturals, mentre el quart mostra paisatges de muntanya, costa, planures i ciutats de tot el planeta. El darrer se centra en les creences, amb una roda que aproxima els jugadors a les principals religions i on poden optar també per l’ateisme i l’agnosticisme.

Cadascuna de les propostes té les seues característiques específiques i uns quaderns informatius per ampliar la informació, però totes elles relacionen diverses tipologies textuals, amb les ciències socials i les matemàtiques. El projecte ha estat dissenyat per la promoció de la interculturalitat pel  professor de Didàctica de la Ciència de l’UJI, Enric Ramiro, qui explica que poden sol·licitar la seua utilització les organitzacions i col·lectius interessats, després de la campanya de divulgació que es preveu realitzar el proper curs.

Jocs educatius amb matemàgia

Enric Ramiro compta amb una extensa experiència en el disseny de jocs educatius de les més variades temàtiques com ara història, geografia, interculturalitat, música, literatura, física i química o biologia. “La majoria d’aquests jocs es basen en regles matemàtiques, una Matemàgia aplicada a informar i formar d’una manera lúdica i agradable per als menuts però també per als adults”, explica. Tothom pot gaudir i aprendre d’ells, com ho demostren els diversos cursos de formació i xarrades que s’han impartit a estudiants, mestres i professors, assenyala el professor Ramiro. A més a més, “existeix la possibilitat de confeccionar jocs matemàgics adaptats a qualsevol pressupost i qualsevol tema”, afegeix.

Autor del llibre de divulgació científica per a xiquets i xiquetes La maleta de la ciència, el professor de l’UJI ofereix també activitats, tallers i xarrades en les que posa les matemàtiques i la ciència al servei de la divulgació. Així, compta amb un ampli catàleg d’accions de matemàgia, ciència, animació lectora i escriptora, interculturalitat, escola inclusiva i geografia i història. Es tracta d’accions dirigides tant a mestres i professors com a alumnat universitari i públic en general.