06/12/2013 | SCP

La Universitat Jaume I destaca a nivell nacional en Comunicació i Ciències dels Materials on se situa entre les cinc primeres universitats espanyoles. Així mateix, està entre les 10 primeres universitats espanyoles en les àrees de Química i Arquitectura. A nivell internacional, es troba entre les 100 millors universitats del món segons l'Impacte Normalitzat de les seues investigacions. Així ho reflecteix el MetaRanking EC3 de les Universitats Espanyoles elaborat per la Universidad de Granada que recull la posició dels centres espanyols en set rànquings internacionals i un rànquing nacional, incidint a les fortaleses i debilitats del sistema espanyol segons camps i disciplines científiques.

Els autors de l'estudi destaquen la posició de la Jaume I en el Scimago Institutions Rànquings per  impacte normalitzat, és a dir, pel nombre de cites rebudes dels articles d'investigació publicats posant-les en relació als distints camps científics i respecte a la mitjana mundial. En aquest apartat l’UJI se situa en el número 100 del món. Aquest rànquing recull també el volum de producció basant-se en el nombre de publicacions recollides en la base de dades Scopus (Elsevier). En aquest apartat la UJI se situa en el lloc 981, la qual cosa es relaciona amb la grandària de la Universitat. Respecte a la col·laboració internacional, el nombre de treballs en què almenys un dels signants pertany a una institució no espanyola, es troba en el lloc 574. Finalment el Scimago Institutions Rànquings situa a l’UJI en el número 600 de les institucions internacionals amb major percentatge d'articles científics situats en el primer quartil, corresponent a les revistes més prestigioses, una vegada ordenats d'acord al nombre de cites rebudes.

Dels rànquings internacionals recollits en el MetaRanking EC3 de les universitats Espanyoles l’UJI també està present en el Rànquing Web d'universitats del món, que mesura la presència i rellevància que tenen les universitats en Internet, premiant indicadors com ara l'obertura de continguts de caràcter científic o docent mitjançant reposadors institucionals, apartat en el que l’UJI es troba en el lloc 279 a nivell internacional. El rànquing també recull la presència en Internet, mesurada pel nombre de pàgines web allotjades en el domini de la universitat, situant-se la Jaume I al lloc 697; mentre que apareix al lloc 684 per impacte web, indicador que s'estableix a través del nombre d'enllaços rebuts i enviats.

Pel que fa a la posició de la Jaume I a nivell nacional i analitzant les seues fortaleses temàtiques d'acord amb els Rànquings I-UGR, els autors del MetaRanking destaquen que l’UJI se situa entre les 10 millors universitats espanyoles en quatre disciplines científiques: Comunicació (4), Ciències dels Materials (5), Química (8) i Arquitectura (8). Per camps, la Universitat Jaume I mostra un perfil d'universitat especialitzada en Química i Enginyeries així com en Economia, Negocis i Empresa. El fet de no aconseguir en alguns camps posicions destacades a nivell nacional es deu essencialment a la grandària de la universitat i de la seua producció, segons expliquen els autors del MetaRanking. Així, la Universitat pública de Castelló aconsegueix sobreeixir en la dimensió qualitativa, obtenint valors més reduïts quan es considera exclusivament la dimensió quantitativa de la seua producció.

El MetaRanking EC3 de les universitats Espanyoles edició 2013 és un producte realitzat pel Grup d'investigació Avaluació de la Ciència i de la Comunicació Científica de la Universitat de Granada amb l'objectiu de recollir de forma senzilla, breu, sintètica i actualitzada la posició de les universitats espanyoles.

MetaRanking EC3: http://wdb.ugr.es/~elrobin/

Informe: http://hdl.handle.net/10481/29083