Un estudi en el qual participa l’UJI prediu un augment d'addictes al treball en els propers anys

02/04/2015 | SCP

El percentatge d'addictes al treball a Espanya és avui d'un 4’6% i en poc més de tres anys –desembre de 2015- aquesta xifra podria arribar al 11’8% dels treballadors. Així es desprèn d'un estudi desenvolupat per investigadors de la Universitat Politècnica de València, la Universitat Jaume I de Castelló i la Universitat del País Basc. Mitjançant l'aplicació d'un model matemàtic d'equacions en diferències han analitzat la possible evolució d'aquesta addicció en els propers anys baix diferents perspectives per a l'economia espanyola.

Des de l'equip d'investigació WONT de la Universitat Jaume I, especialitzat en la prevenció psicosocial en l'àmbit laboral, van elaborar un qüestionari amb l'objectiu de mesurar i classificar a la població en funció del seu nivell d'addicció. “La majoria de les persones passem una gran part del nostre temps en el treball. Les hi ha fins i tot que poden arribar a convertir-se en addictes a aquest, dedicant una excessiva quantitat de temps i energia a treballar i fent-ho de forma molt intensa i compulsiva. Uns altres treballen dur perquè els diverteix i no perquè sentin que és el que han de fer, són els treballadors “engaged” o molt vinculats amb el seu treball. A través d'aquest qüestionari destriem el nivell d'addicció i en quina mesura els empleats gaudeixen treballant”, explica Mario del Líbano, investigador de la Universitat Jaume I. En total, van contestar a aquest qüestionari prop de 1200 treballadors de la Comunitat Valenciana i el País Basc, amb edats compreses entre els 16 i els 69 anys.

A partir dels resultats de l'enquesta, per construir el model matemàtic, els investigadors de l'Institut IMM de la UPV van dividir a la població en tres categories: treballadors racionals (amb 40 hores o menys setmanals); sobretreballadors (més de 40 hores) i addictes (determinats pel seu nivell de compulsió a partir de les respostes ofertes en l'enquesta). “Resolent de les equacions del nostre model, podem predir la prevalença de l'addicció al treball al nostre país”, apunta Lucas Jódar, director de l'Institut de Matemàtica Multidisciplinària de la UPV. Al costat de Jódar, han participat també en aquest treball per part de la Politècnica de València Paloma Merello, Elena de la Poza i Elvira Alberola.

En el seu estudi, els investigadors de la UPV, l’UJI i la UPV/EHU han tingut en compte a més quatre possibles escenaris econòmics: el primer d'ells basat en les previsions de l'OCDE, “que augura un creixement de l'atur fins a 2013”; un segon optimista, “que contempla la baixada de la taxa de desocupació l'any que ve a nivells de 2010”; el tercer basat en les anàlisis de la FUNCAS, “que preveu una recuperació lenta a partir de 2014”; ; i un últim, més pessimista “marcat per un continu ascens del nombre d'aturats a Espanya des de 2012 i fins a 2015”.

“Així mateix, per a la construcció del model matemàtic vam tenir en compte també altres factors que poden influir en l'addicció al treball, com per exemple situacions d'estrès emocional, que hem quantificat a partir de la taxa de dissolucions matrimonials, i el contagi social”, afegeixen els investigadors del IMM de la Politècnica de València.

A partir de l'aplicació del model, l'estudi augura un increment d'addictes laborals en tots els escenaris, sent el més alt en el “optimista” amb un 11,88%. En el de l'OCDE, la taxa és d'un 11,72%; d'un 11,65% en el de FUNCAS; i en el pitjor dels escenaris d'un 11,55%.

“De l'estudi es deriva la necessitat d'engegar mesures de cara a evitar el contagi de la qual està considerada com una de les psicopatologies socials d'aquest segle, així com de promocionar una cultura empresarial que permeti augmentar la capacitat dels treballadors per sobreposar-se a contextos de dolor emocional, traumes o la por a perdre l'ocupació”, conclouen els autors.

Aquest treball ha estat presentat en el marc de les Jornades “Mathematical Modelling in Engineering & Human Behaviour 2012”, organitzades per l'Institut Universitari de Matemàtica Multidisciplinària de la UPV.