L’UJI i la UMH desenvolupen un nou índex de qualitat de l’aire per a arsènic i metalls pesants a partir de mesuraments en l'àrea ceràmica de Castelló

02/04/2015 | SCP

Els investigadors de la Unitat de Mineralogia Aplicada i Ambiental de la Universitat Jaume I de Castelló Teófilo Sanfeliu i Ana Belén Vicente, junt amb la col·laboració de l'investigador del Departament d'Agroquímica i Medi Ambient de la Universitat Miguel Hernández d'Elx Manuel Jordà, han establit un nou índex de qualitat de l'aire que té com a base el poder establir un criteri que servisca com a eina per a comprendre d'una manera més fàcil i clara la qualitat de l'aire que es respira en una àrea. El seu estudi ha sigut publicat en la prestigiosa revista Journal of Environmental Management amb el títol “Assesment of PM10 pollution episodes in a ceramic cluster (NE Spain): Proposal of a new quality index for PM10, As, Cd, Ni and Pb”. En aquest treball es descriu l'avaluació de la qualitat de l'aire en termes de nivells de partícules atmosfèriques en suspensió i el seu contingut en arsènic i metalls pesants legislats(PM10, As, Cd, Ni i Pb), després d'un període de cinc anys de mostratge, anàlisi i caracterització.

L'estudi s'ha realitzat en el clúster ceràmic de  Castelló. Aquesta província és una àrea estratègica de treball en el marc de la Unió Europea per al control de la contaminació. Aproximadament el 80% de la fabricació de taulells ceràmics europees i indústria química auxiliar es concentra en dos clústers, un a Mòdena (Itàlia) i l'altre a Castelló. En el treball, s'han avaluat les diferències estacionals en el nombre de dies en què els límits de concentració de contaminants se superen i s'han identificat les fonts de contaminació. S'han establit els índexs de qualitat de l'aire per a cada contaminant amb la idea d'informar el ciutadà de forma visual,  a través d'una carta de colors, de la qualitat de l'aire que respira. A més, de conformitat amb la Directiva 2008/50/CE, es proposa un Pla de Qualitat de l'Aire amb la finalitat de protegir la salut humana i el medi ambient en el seu conjunt, en l'àrea d'estudi. La metodologia proposada en aquest treball és una eina útil per al desenvolupament de futurs plans d'avaluació de la qualitat de l'aire en altres àrees altament industrialitzades de diferents regions o països.

El control de la contaminació atmosfèrica és un dels objectius més importants en l'avaluació de riscos de contaminació en l'actualitat. En aquest sentit, les eines modernes i precises que permeten als científics avaluar, quantificar i predir la contaminació de l'aire són de particular interès, segons destaquen els autors de la investigació. El control de material particulat atmosfèric és un desafiament per a la Unió Europea. Les normes específiques sobre aquest tema s'estan desenvolupant (la Directiva 2004/107/CE, Directiva 2008/50/CE) i traslladant a la legislació pròpia de cada país membre, a fi de reduir els possibles efectes adversos sobre la salut humana causats per la contaminació de l'aire.