Investigadores de l’UJI proposen un material didàctic per a combatre els estereotips de dones lesbianes i bisexuals entre l'alumnat de Secundària

18/05/2015 | SCP

Els estereotips per diversitat sexual, especialment en el cas de lesbianes i bisexuals, continuen sent un important problema entre els joves. A fi de fer-li front des de l'educació, investigadores de l'Institut Interuniversitari de Desenvolupament Social i Pau (IUDESP) de la Universitat Jaume I proposen treballar la diversitat sexual en l'Educació Secundaria Obligatòria (ESO) a través de la formació en mitjans de comunicació. Partint de l'anàlisi del discurs dels mitjans de comunicació audiovisual sobre la construcció dels estereotips de les dones lesbianes i bisexuals, Andrea Francisco Amat i Lidón Moliner Miravet, del Departament d'Educació, proposen desenvolupar un material didàctic per a treballar amb l'alumnat de secundària a través de diferents unitats didàctiques.

Els objectius pedagògics de la iniciativa se centren a ensenyar a llegir críticament els discursos dels mitjans de comunicació, produir missatges mediàtics alternatius, propiciar el respecte a la diversitat sexual i facilitar eines de treball per a afavorir la inclusió de tot l’alumnat siga quin siga la seua orientació sexual. D'esta manera, el material didàctic se centraria a l'anàlisi del discurs dels mitjans en la construcció d'estereotips, a fi de ser una eina útil perquè el professorat puga treballar la diversitat sexual a les seues aules.

A pesar que el preàmbul de la Llei Orgànica d'Educació fa esment explícit al necessari reconeixement de la diversitat sexual de tots i totes les estudiants, als instituts no hi ha una tradició en el treball d'aquesta realitat. Si a aquesta situació s'uneix el fet que l'educació secundària obligatòria és una etapa clau en el desenvolupament afectiu sexual de les persones, sumat a la influència que tenen els mitjans de comunicació en la creació d'estereotips en els adolescents, queda patent la gran importància que té el treballar aquesta temàtica a les aules de secundària.

Andrea Francisco ressalta que la necessitat es fa encara més evident “amb un col·lectiu particularment vulnerable i fortament estereotipat i invisibilitzat com són les dones lesbianes i bisexuals”. “La discriminació cap aquest col·lectiu continua sent un tema de gran actualitat i lamentablement avui en dia ens continuem trobant amb casos d'adolescents que no troben acceptació en el seu entorn i arriben a viure situacions extremes d'aïllament”, afegeix Lidón Moliner.

La proposta de les investigadores se centra a treballar el respecte a la diversitat sexual als centres d'educació secundària obligatòria amb l'objectiu d'incloure a totes les persones siga quina siga la seua orientació sexual, contribuint així a la generació d'espais de diàleg a les aules des del respecte. Aquesta línia de treball es troba dins del model educatiu inclusiu. Partint que l'orientació sexual no ha de ser objecte de discriminació de cap tipus i tot ser humà té el dret de ser tractat amb respecte, l'educació ha de promoure l'equitat i la justícia social, facilitant eines crítiques per a acabar amb la discriminació de raça, gènere, sexe o orientació sexual. I és que les investigadores del IUDESP destaquen que no devem oblidar que un dels objectius del sistema educatiu és aconseguir que tot el món puga gaudir dels mateixos drets i llibertats.

IUDESP: http://www.iudesp.uji.es/pruebas/que-es-iudesp-castellon