La Societat Americana de Física destaca com a rellevant un article del Grup d’Investigació d’Òptica de Castelló

02/04/2015 | SCP

La Societat Americana de Física (APS) ha inclòs dins del seu portal web sobre investigacions de caràcter excepcional (Physics spotlighting excepcional research) la ressenya d’un article publicat en octubre pel Grup d’Òptica de Castelló (GROC) de l’Institut de Noves Tecnologies de la Imatge de la Universitat Jaume I en la revista Physical Review A, en el que s’explicava la captació d’informació d’un objecte mitjançant la combinació d’holografia digital i la tecnologia d’imatge fantasma. Aquesta tècnica permet la visualització d’objectes transparents que, amb els mecanismes habituals de captació d’imatges, són transparents i, per tant, invisibles.

L’article, que inclou la imatge d’un dels símbols del logotip de l’UJI, explica que el sistema utilitzat pels investigadors castellonencs els ha permès construir imatges tridimensionals d’alguns objectes i, inclòs, podia fer possible obtenir imatges d’alta qualitat en parts difícils de l’espectre electromagnètic com en la longitud d’onda terahertz. Una de les novetats del procés consisteix en la substitució de les habituals càmeres electròniques multipíxel usades per obtenir hologrames per un detector d’un sol píxel.

El grup d’investigació GROC ja havia aconseguit fa uns anys capturar imatges d’objectes bidimensionals amb la càmera monopíxel, una tècnica anomenada pels científics com imatge fantasma (ghost Imaging) basada en la gravació seqüencial de la intensitat lluminosa transmesa o reflectida per un objecte il·luminat per una seqüència de feixos de llum sorollosos. El dispositivo utilitza una pantalla de cristall líquid d’una polzada que genera els feixos de llum requerits per captar la informació.

Aquests resultats s’emmarquen dins del projecte de recerca “Dispositius fotònics avançats” finançat pel Programa Prometeo de la Generalitat Valenciana per a Grups d’Excel·lència. El grup d’investigació espera transferir aquest coneixement al sector biomèdic mitjançant l’Institut Superior d’Investigació Cooperativa en Imatge Biomèdica, del que el GROC forma part.