Investigadors de l'UJI desenvolupen una aplicació informàtica capaç de detectar i previndre la depressió durant i després de l’embaràs

02/04/2015 | SCP

A pesar de donar-se en un elevat percentatge d'entre un 6 a un 8% a Espanya, la depressió durant i després de l'embaràs compta amb poques eines efectives per a la seua detecció precoç i tractament posterior. Investigadors de la Universitat Jaume I i la Universitat de Saragossa, en col·laboració amb professionals de diferents centres de salut de tot Espanya, estan treballant en el desenvolupament d'una eina d'avaluació psicològica online per a detectar i previndre alteracions emocionals al llarg de l'embaràs i després del part. Es tracta d'una ferramenta que a través de la xarxa avaluarà, diagnosticarà i, en un futur, intervindrà, davant de casos de depressió prenatal i postpart.

La detecció primerenca de la probabilitat de desenvolupar estes alteracions emocionals podria reduir tant l'impacte de malaltia mental en la mare com conseqüències negatives en el desenvolupament físic i emocional del fetus, a més de reduir els costos sanitaris. La eina busca igualment brindar als professionals l'assistència més apropiada per a les dones embarassades de manera còmoda, ràpida i senzilla a través de les possibilitats il·limitades que permet Internet. En este sentit, l'investigador principal del projecte, Jorge Osma, explica que la ferramenta es podrà aplicar tant en centres públics com a privats, sent una experiència pionera a Espanya.

L'aplicació, denominada “MamáFeliz: Una aplicació informàtica per a l'avaluació i la prevenció de la depressió postpart”, està actualment en la fase d'estudi de camp, on estan participant prop d'un centenar de dones embarassada de la Comunitat Valenciana i Aragó, a més d'estar previst que s'incorporen noves participants a través de la col·laboració de centres de Castella i Lleó, Madrid, Catalunya i Andalusia. L'aplicació informàtica, habilitada en l'adreça d'Internet www.mamafeliz.es, permet mesurar els factors de risc per a l'aparició d'alteracions emocionals. A més d'aspectes psicològics, MamáFeliz també rastreja informació sobre variables sociodemogràfiques, clíniques i obstètriques de rellevància, oferint a les participants, al finalitzar, els resultats sobre el seu estat emocional. “Fins ara no s'havien mesurat conjuntament totes les variables que predisposen a patir depressió durant o després de l'embaràs, a pesar de ser una cosa molt habitual”, explica Osma.

Dels primers resultats de la investigació, el professor de la Universitat Jaume I i investigador de la Universitat de Saragossa destaca que es desprén que “un 48% de les dones havien tingut depressions prèvies, la qual cosa incrementa el risc de patir recaigudes, i fins a un 20% començaven a tindre símptomes depressius ja durant l'embaràs”. Un altre factor de risc important i que es dóna en un elevat 48% dels casos són, segons Osma, els sentiments d'ambivalència “de manera que de vegades s'experimenten emocions positives relacionades amb l'embaràs i el naixement del bebé i, en altres, pensaments negatius com a por, ansietat o dubtes”. Els esdeveniments vitals estressants que es donen amb major freqüència en l'actualitat, segons s'arreplega en estes primeres fases de l'estudi, són els canvis en la situació econòmica i els canvis en l'hàbit del son. En ambdós casos el percentatge s'eleva a un 40%. Els canvis en les condicions de vida com a factor estressant s'arrepleguen en un 36% de les dones, i en un 28% els canvis en les condicions laborals.

Altres variables psicosocials que apareixen com a factors de risc en la literatura científica sobre el tema són la presència de psicopatologies en la mare o en la família, variables sociodemogràfiques, variables obstètriques, la falta de suport social, la falta de company o problemes amb la parella, l'increment en l'estrés vital, l'abús de substàncies, la història prèvia d'avortaments, els embarassos no planificats, l'ansietat pel fetus, la baixa autoestima, els baixos ingressos, els problemes mèdics/físics durant l'embaràs i la baixa capacitat per a afrontar canvis, entre altres.

Una vegada desenvolupada l'aplicació amb funcions d'avaluació i detecció, en una nova fase la eina oferirà també aplicacions de prevenció i intervenció. El projecte aposta així per l'avaluació i intervenció psicològica a través d'Internet, la denominada ciberteràpia o teràpia online, que s'està consolidant com un complement i una alternativa a l'atenció psicològica tradicional. “El sistema de salut a Anglaterra, per exemple, integra ja aplicacions de teràpia online per al tractament de depressions”, explica Osma.

Les dones embarassades interessades a participar en l'estudi poden fer-ho a través dels centres sanitaris col·laboradors o contactant a través de la web www.mamafeliz.es. Després de rebre un codi d'accés, podran omplir els qüestionaris dissenyats per a realitzar-los de forma còmoda i ràpida. Les participants podran conéixer el seu estat emocional al llarg de l'embaràs i el postpart, i a més, participar en el sorteig de diferents obsequis. En concret, els períodes en què es realitza el seguiment són els que van de la setmana 20 a la 26 i de la 30 a la 36 de gestació, així com a les dos, quatre i dotze setmanes després del part.

L'equip investigador de l'estudi està format per personal de la Universitat Jaume I de Castelló, la Universitat de Saragossa i CREOS, Centre de Psicoteràpia i Formació S.L. (Castelló) i compta amb el patrocini de l'Agència Valenciana de Salut de la Generalitat Valenciana, CREOS, Centre de Psicoteràpia i Formació, i la Fundació Universitària Antonio Gargallo del Govern d'Aragó. Quant a centres col·laboradors, de moment participen en la província de Castelló l'Hospital La Plana de Vila-real, l'Hospital NISA Jaume I i centres de salut de Nules, Vila-real, Borriana, Betxí, Artana i Castelló; i a Aragó, el Centro de Salud Teruel Ensanche i l'Hospital Provincial de Huesca.

Aplicación MamáFeliz: