L’UJI lidera una investigació finançada per Coca-cola Foundation per a frenar amb aigües residuals la salinització d'aqüífers

18/05/2015 | SCP

La Universitat Jaume I de Castelló coordina un ambiciós projecte que busca fer front al problema de la salinització que afecta els aqüífers costaners a través de la recarrega artificial amb aigües residuals urbanes regenerades. L'Institut Universitari de Plaguicides i Aigües (IUPA) de l’UJI lidera el projecte finançat per Coca-cola Foundation (Atlanta, EUA), la primera fase del qual, d'un any de duració, consistirà a seleccionar les àrees pilot més adequades entre els aqüífers litorals de la Comunitat Valenciana, realitzar estudis hidrogeològics de detall en les mateixes, dissenyar el sistema més apropiat per a injectar l'aigua tractada en depuradores als aqüífers, establir els mecanismes de control i comprovar l'eficàcia a l'hora de frenar la intrusió de l'aigua del mar en el subsòl.

La iniciativa respon a la posada en pràctica de les recomanacions contingudes en l'informe Methodological basis for Water Neutrality Projects. Case study: Colebega Plant (Valencia, Spain) [Bases metodològiques per a projectes de neutralitat en l'aigua. Cas d'estudi: Planta de Colebega (València, Espanya)] realitzat en 2010 pel IUPA a través d'un conveni firmat entre l’UJI, Coca-cola Espanya i Colebega S.L., empresa embotelladora de Coca-cola a la Comunitat Valenciana. El catedràtic d'Hidrogeologia de l’UJI Ignacio Morell, coordinador del projecte, explica que a partir de les vuit propostes per a una millor gestió de l'aigua que incloïa la memòria, des de Coca-cola Foundation han apostat per portar avant l'ambiciós projecte Facing the seawater intrusion recharging coastal aquifers with regenerated waters. Water Recovery Project [Recarrega d'aqüífers costaners amb aigües regenerades per a fer front a la intrusió d'aigua marina. Projecte de Recuperació d'Aigua], que compta a més amb la participació de l’Institut Geològic i Miner d’Espanya i l'Institut Tecnològic de la Construcció de la Generalitat Valenciana, així com amb el suport decidit de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer i de la Conselleria d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua.

La reutilització d'aigües residuals depurades és una línia preferent d'actuació per a les diferents Administracions Públiques, segons destaca Morell, la qual cosa ha afavorit el suport al projecte per part de les mateixes, junt a la possibilitat de donar una resposta eficaç a l'important problema que suposa la salinització de les aigües subterrànies en les zones costaneres. La segona fase del projecte, que començarà a finals de 2012 i tindrà una duració pròxima als dos anys, inclourà la construcció de les instal·lacions pilot necessàries per a introduir les aigües regenerades en els aqüífers i poder estudiar els efectes i resultats. Durant aquesta segona fase també es dissenyaran les instal·lacions definitives per a dur a terme la seua construcció i posada en marxa en una tercera fase.

“És una actuació complexa des del punt de vista científic i tècnic”, explica Ignacio Morell, assenyalant que hauran de fer front a aspectes com “els denominats contaminants emergents que encara són poc coneguts. Es tracta de compostos orgànics relacionats amb productes com ara medicines, drogues, cosmètics… que actualment no es depuren adequadament. Per tant, abans d'infiltrar l’aigua als aqüífers s'hauran d'estudiar sistemes eficients d'eliminació d'aquests residus”. El catedràtic destaca que el projecte serà a més la primera activitat realitzada pel Grup d'Investigació d'Aqüífers Costaners, Unitat Associada d'Investigació creada recentment entre la Universitat Jaume I i l'Institut Geològic i Miner d'Espanya.

El projecte serà presentat oficialment en la Conferència Regional sobre Avanços en la Gestió de Recursos d'Aigua no Convencionals en la regió Mediterrània, que se celebrarà els dies 14 i 15 de setembre a Atenes (Grècia), organitzada per Global Water Partnership–Mediterranean i ‘Mission Water’ Corporate Social Responsibility Programme of Coca Cola 3E, amb la col·laboració del ministeri grec de Medi Ambient, Energia i Canvi Climàtic.