L’alumnat de la Universitat per a Majors de l’UJI participa en la caracterització dels residus domiciliaris

18/05/2015 | SCP

L’estudiantat de l’assignatura “Grans problemes ambientals del nostre temps” de la Universitat per a Majors col·labora anualment en una pràctica que permet la caracterització dels residus domiciliaris (RD), un assaig fonamental per dissenyar la gestió dels residus sòlids urbans en una ciutat o comarca.

Durant una setmana completa, cada alumne o alumna separa i pesa en casa seua els distints materials que composen els residus (matèria orgànica, envasos, paper-cartró, vidre i altres). A partir d’aquestes dades (entre 50 i 60 llars), s’obté la generació i composició mitjana. Les dades de caracterització serveixen per l’optimització de la recollida dels diferents residus i les plantes de tractament i eliminació.

El professor responsable de l’assignatura, Antonio Gallardo, i la investigadora Miriam Prades, ambdós del Grup d’Enginyeria de Residus de l’UJI, han recopilat en un estudi les dades obtingudes per les 1616 persones, una mitjana de 3 per cada casa (entre estudiantat i familiars) que ha participat en els tres últims cursos acadèmics.

Els resultats indiquen que la composició mitjana dels residus domiciliaris està formada majoritàriament per matèria orgànica (restes de menjar i jardineria), explicat perquè en la dieta mediterrània es consumixen més aliments frescos que generen gran quantitat de residus. El segon residu més important és el paper-cartró i el tercer el vidre.

Segons les dades, la taxa de generació diària de residus (TGD) és de 0,69 kg per persona, una quantitat pròxima a la mitjana nacional. El Ministeri de Medi Ambient, Medi Rural i Mari  espanyol estableix en 1,2 kg els residus sòlids urbans generats per cada persona al dia, però en la xifra obtinguda en l’estudi de l’UJI no estarien inclosos els residus comercials, voluminosos o de la neteja viària.

La distribució dels 694,56 grams de residus diaris per habitant d’aquest estudi estaria formada per 362,61 gr. de matèria orgànica; 118,14 gr. de paper-cartró; 76,63 gr. de vidre; 20,41 gr. de metall; 42,03 gr. de plàstic; 22,96 gr. de brick; i 51,78 gr. d’altres.

L’objectiu principal de la pràctica és que l’estudiantat i les seues famílies siguen conscients dels residus generats diàriament i de la varietat dels mateixos, i també del fet que, amb una correcta separació, és possible recuperar-los mitjançant el reciclatge.