L’UJI lidera la investigació sobre l'ús de nanotecnologia en la recerca d'energies alternatives en Iberoamèrica

21/04/2015 | SCP

La Universitat Jaume I liderarà el projecte “Materials i Dispositius de Nanoescala per a Conversió i Emmagatzemament d'Energia”, de 3 anys de durada, l'objectiu principal del qual és promoure la cooperació entre els països d'Iberoamèrica, desenvolupant investigació bàsica i aplicada en diverses àrees de nanotecnologia per a energia neta, com l'energia fotovoltaica, bateries, LEDs i sistema d'obtenció de combustible amb llum solar.

El projecte, que estarà coordinat per Juan Bisquert, director del Grup de Dispositius Fotovoltaics i Optoelectrònics de l’UJI, i per Eva M. Barea, investigadora d'aquest Grup, posarà en marxa la Xarxa Nanoenergia del Programa Iberoamericà de Ciència i Tecnologia per al Desenvolupament (CYTED). Aquesta Xarxa estarà formada inicialment per 13 grups de set països (Espanya, Argentina, Brasil, Colòmbia, Cuba, Mèxic i Uruguai).

Per a remeiar la creixent demanda d'energia, l'inevitable esgotament dels recursos tradicionals i les conseqüències mediambientals potencialment catastròfiques de la utilització intensiva dels combustibles fòssils, existeix en l'actualitat una necessitat imperiosa d'estudi i desenvolupament de cel·les solars fotovoltaiques d'alta eficiència energètica i baix cost, així com sistemes d'emmagatzemament i dispositius optoelèctrics que permeten la generació, l'ús racional i l'estalvi d'energia. Cobrir les necessitats actuals de creixement energètic dels països considerats desenvolupats, i possibilitar a la resta les mateixes opcions, per a aconseguir un desenvolupament sostenible implica necessàriament la potenciació de la R+D+I amb projectes com el liderat per la Universitat castellonenca.

Actualment, a la regió Iberoamericana hi ha grups d'investigació de gran qualitat dedicats al desenvolupament i estudi de nous materials, aplicables a la producció d'aquests dispositius de nova generació, que siguen capaços de competir en cost i eficiència amb què actualment es troben en el mercat. També hi ha un elevat potencial industrial en via de desenvolupament, ideal per a aquest tipus d'energies netes que requereix una indústria lleugera.

El Programa Iberoamericà de Ciència i Tecnologia per al Desenvolupament (CYTED), és un programa intergovernamental de cooperació multilateral en Ciència i Tecnologia, l'objectiu principal del qual és contribuir al desenvolupament harmònic de la Regió Iberoamericana mitjançant l'establiment de mecanismes de cooperació entre grups d'investigació de les Universitats, Centres de R+D i Empreses innovadores dels països iberoamericans. La Xarxa Nanoenergía, emmarcada en el Programa CYTED, permetrà coordinar i promoure les activitats d'investigació bàsica i industrial en nanotecnologies per a energia neta, per a impulsar el seu desenvolupament a la regió Iberoamericana. Es pretenen així la consecució d'excel·lents resultats científics i tecnològics en Energia i Nanotecnologia transferibles als sistemes productius i a les polítiques socials dels dits països.

La primera activitat conjunta es durà a terme els dies 3 i 6 d'abril del 2011 en Natal (Brasil) amb motiu de la celebració del congrés internacional “Nanoenergy11” (Nanoscale Materials and Devices for Energy Conversió, Storage and Biosensors) (http://www.hopv.org/nanoenergy11/) a què acudiran alguns dels més prominents experts mundials en aquestes àrees.