Una doctora per l’UJI guanya el premi del Consell Europeu d'Indústries Químiques amb un projecte sobre contaminants en productes de consum

04/05/2015 | SCP

La doctora en Enginyeria Química per la Universitat Jaume I Juana María Delgado Saborit ha sigut guardonada amb el prestigiós premi de LRI Innovative Science Award, dirigit a doctors que investiguen al camp de salut ambiental i toxicologia de tota Europa, pel seu projecte per a avançar en l'investigació de contaminants volàtils en productes de consum. El premi, dotat amb 100.000 euros per a poder dur a terme la investigació, està patrocinat pel Consell Europeu d'Indústries Químiques (Cefic), junt amb l'Associació Europea de toxicòlegs i Societats Toxicològiques (EUROTOX), la Societat de Toxicologia Ambiental i Química (SETAC), la Societat Internacional de Ciències de l'Exposició (ISES) i la Setmana Química.

La seua proposta d'investigació titulada “A la recerca de noves empremtes d'exposició a compostos orgànic volàtils (COVs) en productes de consum” ampliarà el coneixement sobre els impactes potencials dels COVs en la salut humana als nivells en què la població general està exposada. Aquest coneixement ajudarà als legisladors a crear normatives que protegisquen la salut del consumidor i als fabricants a dissenyar productes de consum que respecten la salut i el medi ambient. L'estudi pretén també relacionar els nivells de contaminació atmosfèrica amb indicadors en l'orina, resultats que podran ser usats en Medicina com a marcador d'alerta per a la detecció precoç de possibles malalties.

Delgado Saborit va presentar i va defensar la seua proposta davant un tribunal format per catedràtics de renom internacional en l'àrea de la Toxicologia, Epidemiologia i Ciències Ambientals, imposant-se a dos finalistes que representaven al Karolisnka Institutet (Suècia) i al Swiss Tropical & Public Health Institute (Suïssa).

Delgado Saborit va cursar els seus estudis de grau en Enginyeria Química a la Universitat Jaume I, on va realitzar posteriorment el seu doctorat sota la direcció de Vicente Esteve Cano en el Departament de Química Orgànica i Inorgànica, en el grup de Riscos Ambientals i Laborals. Durant la seua etapa de doctorat a l’UJI va aprendre les bases per a desenvolupar la seua carrera d'investigació; especialitzant-se en l'ús de diversos equips de mesura i anàlisi de la contaminació atmosfèrica, intercanviant i exposant idees d'investigació en diversos congressos nacionals i internacionals, i enriquint els seus coneixements científics durant dues estades d'investigació en la Harvard University (EUA) i la University of Birmingham (Regne Unit). Actualment treballa com a investigadora en la Divisió of Environmental Health and Risk Management en la University of Birmingham on ha coordinant diversos projectes i ha desenvolupat models per a predir l'exposició a contaminants en la població general.