Investigadors valencians creen un sistema intel·ligent de gestió de trànsit per a prevenir accidents gràcies a l'ús pioner de variables meteorològiques

04/05/2015 | SCP

Un equip d'investigació multidisciplinària format per experts de la Universitat Jaume I (UJI), la Universitat Politècnica de València (UPV) i la Universitat de València (UV), coordinats per l'Institut de Robòtica i Tecnologies de la Informació i la Comunicació (IRTIC) de la UV, han desenvolupat un nou sistema de gestió del trànsit que podrà reduir l'índex d'accidents en condicions meteorològiques adverses. Aquest sistema s'ha desenvolupat dins del Projecte Meteosafety, finançat amb més de 500.000 euros pel Centre d'Estudis i Experimentació d'Obres Públiques (CEDEX) del Ministeri de Foment a fi d'aconseguir carreteres més intel·ligents que puguen evitar sinistres, gràcies a la incorporació, per primera vegada, de variables meteorològiques, junt amb dades sobre l'estat de la circulació i de les condiciones de les vies. Per part de la UJI, el projecte ha comptat amb la participació dels investigadors Luís Amable García Fernández y Vicente Ramón Tomás López, del Departament d'Enginyeria i Ciència dels Computadors.

L'aplicació de MeteoSafety -desenvolupat durant dos anys- als sistemes de gestió del trànsit “podria reduir entre un 5 i un 10% els accidents de circulació provocats o agreujats per les condicions climàtiques”, ha apuntat Juan José Martínez, investigador coordinador de MeteoSafety, en el que han participat també grups de recerca de la Universitat Politècnica de Catalunya i l'empresa INDRA. Encara que el sistema es troba en fase de prototip, “la seua incorporació seria molt ràpida, podria entrar en funcionament a finals del 2011, ja que està basada en tecnologia ja en servei”, afig l'investigador.

El desenvolupament de MeteoSafety permet optimitzar les dades aportades per les estacions meteorològiques i detectors instal·lats a les vies, tant de propietat estatal com autonòmica i així, ajudar a prevenir accidents, com també, millorar les condicions de la circulació. Perquè aquest projecte “implementa dos nivells d'intel·ligència: a peu de carretera, els panells informatius poden advertir amb antelació de la meteorologia adversa, mentre que aquestes dades són enviades, en temps real, als Centres de Gestió de Trànsit de les diverses administracions, on un sistema expert proposa les accions a prendre per a reduir les conseqüències dels fenòmens atmosfèrics sobre la xarxa de carreteres”, argumenta l'investigador Arturo Sáez.

MeteoSafety es basa en tecnologies i equipaments ja existents en el mercat com per exemple estàndard de les ERUs –Estació Remota Universal- i la difusió RDS-TMC, el canal de missatges de trànsit. Així i tot, en un futur, podrà incorporar-se al tipus de tecnologies de comunicació conegudes com a infraestructura-vehicle, és a dir, que la mateixa carretera informarà els conductors d'utilitaris o transport comercial i públic sobre l'estat de les carreteres en el seu conjunt: clima, condicions de la via i estat del trànsit.