L’UJI impulsa un Pla Estratègic de Transferència per a augmentar les llicències i empreses sorgides de la investigació

15/05/2015 | SCP

La Univesitat Jaume I ha rebut finançament del Ministeri de Ciència i Innovació per al desenvolupament d’un Pla Estratègic de Transferència (PETRA). El projecte va ser sol·licitat per l’Oficina de Cooperació en Investigació i Desenvolupament Tecnològic (OCIT), que serà l’oficina encarregada de dirigir-ho i executar-ho. L’objectiu general és incrementar de manera significativa els èxits en transferència de tecnologia, via llicència o creació d’empreses de base tecnològica (EBTs).

Quant als objectius particulars de PETRA, passen per incrementar el rendiment dels processos de transferència de tecnologia, augmentant significativament el nombre de contractes de llicència de tecnologia signats; incrementar el nombre d'EBTs universitàries creades a partir de resultats d’investigació; i implantar i desenvolupar processos de valoració mitjançant una millor coordinació entre els investigadors i els tècnics de transferència, injectant recursos addicionals per a abordar-los amb garanties d’èxit.

Per a aconseguir incrementar els èxits en transferència de tecnologia, l’OCIT desenvoluparà les accions següents:

-        Programa StartUJI de Valorització de Resultats d’Investigació: posada en marxa d’un ambiciós programa propi d’ajudes finançades pel Banc Santander amb l’objectiu de desenvolupar projectes de prova de concepte o de desenvolupament de prototips a partir de resultats d’investigació, de manera que augmente el seu valor i les possibilitats de transferència cap a al sector privat.

-        Programa StartUJI de Creació d’Empreses de Base Tecnològica – EBTs: posada en marxa d’un programa propi d’ajudes amb l’objectiu de detectar i madurar oportunitats empresarials dins de l’entorn universitari. Amb aquest Programa es pretén promoure la creació d’empreses innovadores de base tecnològica, mitjançant la detecció i selecció de les millors idees de negoci, la formació dels membres dels equips emprenedors en aspectes relacionats amb la creació d’empreses i el suport en el desenvolupament del pla d’empresa corresponent.

-        Accions sistemàtiques per a la detecció primerenca de projectes potencialment transferibles. Per a això, l’OCIT treballarà conjuntament amb els investigadors de l’UJI en el seguiment dels projectes d’investigació des del seu inici fins al seu final.

-        Accions formatives i de sensibilització dirigides al PDI sobre qüestions relacionades amb protecció legal de les invencions, patents i EBTs.

El director de l’OCIT, Ismael Rodrigo Martínez, lidera el projecte PETRA, que es va iniciar el passat 18 de novembre del 2009 i durarà quatre anys, dins del Programa de suport a la funció transferència en centres d’investigació (Subprograma OTRI) del Programa nacional de transferència tecnològica, valoració i promoció d’empreses de base tecnològica en el marc del Pla Nacional d’Investigació científica, desenvolupament i innovació tecnològica 2008-2011.