L’UJI desenvolupa jocs didàctics sobre la cultura europea

14/05/2015 | SCP

El grup d'investigació del programa d'aprenentatge al llarg de tota la vida “Universitat per a Majors” de l’UJI acaba de finalitzar la seua participació en el projecte europeu de cooperació E-Vita (Experiències de vida europees) finançat pel Programa d'Educació Permanent de la Comissió Europea i amb el que es pretenia acostar generacions, compartir coneixements i experiències, així com deixar plasmada la història viva del segle XX.

En este projecte es perseguia analitzar i establir un marc pedagògic d'educació intergeneracional aplicable per mitjà de jocs seriosos (serious games), a més d'implementar un prototip i avaluar-lo. En total sis institucions europees han treballat en la iniciativa de dos anys de duració: Alemanya, Itàlia, Portugal, Regne Unit, Grècia i Espanya. El grup d'investigació de la Universitat Jaume I està dirigit pel professor Salvador Cabedo i han participat els investigadors Pilar Escuder, Raúl Marin, Vicent Querol, Roger Esteller i José Traver.

L'Europa recent ha patit molts canvis que molts jóvens desconeixen, a més la Unió Europea ha fet que en l'actualitat es donen per assumits molts fets (com la possibilitat de viatjar, moneda) que fa unes dècades no eren en absolut tan simples. Convé, per tant, donar a conéixer com era l'Europa de mitat de segle per a així poder reconèixer els avanços que s'han aconseguit. La història europea es traduïx en grans fets i esdeveniments, però per a açò ja estan els llibres d'història; és necessari a més donar a conéixer la història social, la que les persones van sentir i van viure. Esta és la motivació per la qual este projecte ha sigut realitzat: permetre esta transferència de coneixements a més d'estudiar quin és la millor forma de fer-ho.

En les fases inicials d'este projecte, un grup de majors constituïts en comunitats de pràctica i guiats per una gerontòloga han explicat com van ser les seues experiències personals viscudes fora dels seus països: diferències que van trobar respecte als seus països d'origen, problemes d'integració, comunicació, culturals, treball, política, etc. Esta informació ha sigut arreplegada en tots els països i ha sigut la base per a produir els guions dels jocs.

En E-Vita s'ha investigat la millor forma perquè estos coneixements tant històrics com de valors que posseïxen els majors sobre l'Europa de fa unes dècades poden ser transformat en jocs per a després oferir-los als xiquets i jóvens per mitjà de jocs seriosos (jocs didàctics). L'objectiu doncs és que els jocs no sols transmeten la història d'Europa, sinó també l'experiència dels majors. L'avantatge dels jocs seriosos és que permeten una immersió del xiquet en el mateix joc, col·locant el jugador en el rol del personatge i motivant-ho per a la consecució d'un determinat objectiu, permetent d'esta manera un aprenentatge que va més enllà dels coneixements. El jugador viu i sent una realitat passada.

Com resultat d'este projecte, s'ha obtingut una guia metodològica sobre la manera de transformar el coneixement dels majors en jocs per a aconseguir determinats objectius pedagògics. A més s'han produït 4 prototips de jocs que estan disponibles en la web del projecte http://www.evitaproject.eu, cadascun ha sigut dissenyat intencionadament seguint diferents tipus d'interacció: experimental, narratiu, preguntes-respostes i explorador, i comprenent una àrea de coneixements diferent: bloc de l'est/oest, turisme, treball i oci.

Cadascun dels jocs compta amb diferents estratègies per a augmentar la motivació del jugador. A més, per la diferent interactivitat de cadascun, són adequats per a diferents entorns educatius, el que facilita la seua adaptació a l'entorn educatiu més adequat: aprenentatge individual, en grup, assistit o en l'aula.

El primer dels jocs és experimental i parla sobre el bloc este/oest. El jugador pot assumir el rol d'una reportera que ha de triar entre diferents opcions en cada escenari, assumint per tant les decisions. El segon és narratiu i el jugador pot llegir com una persona major conta una vivència sobre un viatge turístic que va realitzar, el jugador haurà de fer-li preguntes per a avançar més en la història. El tercer joc està relacionat amb les experiències laborals que es tenien en l'estranger, i el jugador haurà d'anar contestant a preguntes relatives al país en què es realitza la visita a mesura que se'ns va narrant l'experiència. D'esta manera, el jugador pot ajudar a integrar-se millor al personatge coneixent costums i fets d'altres països. El quart joc és explorador i esta vegada es plantegen preguntes relacionades amb la història i cultura (oci) que el jugador haurà de respondre buscant informació de forma externa.