L’investigador japonès Shigeo Hirose presenta a l’UJI el seu robot de rescat inspirat en les serps

11/05/2015 | SCP

El científic japonès Shigeo Hirose, de l’Institut de Tecnologia de Tòquio, va presentar a l’UJI el principal resultat de les seues investigacions en robòtica de rescat: el robot-serp. Es tracta d’un autòmat que imita el disseny i els moviment d’aquests rèptils, i que pot resultar molt útil en les tasques d’inspecció de ruïnes a la recerca de víctimes després d’un terratrèmol. La conferència de Hirose, titulada Com ajudar la gent amb robots de rescat: de la inspiració biològica a la realitat, va tindre lloc durant un congrés sobre robòtica assistencial organitzat pel Departament d’Enginyeria i Ciència dels Computadors.

En vore els vídeos de demostració és fàcil entendre els avantatges del robot-serp en les tasques d’inspecció d’edificis. El seu cos, infestat de sensors de contacte, s'adapta amb facilitat a les formes i és capaç de desplegar una gran varietat de moviments que li permet moure's per llocs estrets de difícil accés.

“Sempre intente obtindre nova inspiració de diferents llocs i crec que la biologia és una molt bona font d’inspiració”, va assenyalar Hirose. Aquesta idea li va portar a fixar-se en la versatilitat de la serp com a model per a un robot de rescat eficient. Per a això, Hirose i els seus col·laboradors van dur a terme durant anys un estudi biomecànic de les serps que servira de base per a desenvolupar els diferents prototips. Actualment, Hirose treballa a rebaixar l’elevat cost del seu robot per a aconseguir introduir-lo en el mercat a un preu raonable.

Shigeo Hirose ha guanyat el premi Pioneer in Robotics and Automation de l’Institut d’Enginyers Elèctrics i Electrònics, la major associació internacional formada per professionals de les noves tecnologies.