María José López Grande: “Tot Egipte és un jeroglífic”

12/05/2015 | SCP

María José López Grande: “Tot Egipte és un jeroglífic”
La segona jornada del curs d'estiu “Jeroglífics. Els llenguatges hermètics de l'art” s'ha iniciat amb la intervenció de la professora de Prehistòria i Arqueologia de la Universitat Autònoma de Madrid, María José López Grande. Amb una conferència titulada “Iconografia i escriptura. El llenguatge simbòlic en l'Antic Egipte” la professora ha fet un viatge en el temps cap l'Antic Egipte, traslladant els assistents en l'època predinàstica.

López Grande ha començat la seua intervenció mostrant alguns símbols i jeroglífics, elements que són fonamentals per comprendre les civilitzacions egípcies. La professora ha ensenyat els alumnes a llegir jeroglífics i ha afirmat que “tot Egipte és un jeroglífic”, També ha remarcat el valor de l'escriptura dient que “l'escriptura egípcia és la interpretació de l'univers, el reflex gràfic de la natura”, i ha explicat que a l'escriptura podem trobar simbologies i creences amb una gran profunditat teològica unida també a l'estirp faraònica.

Tota l'argumentació de la professora de Prehistòria i Arqueologia ha estat acompanyada per una gran quantitat d'imatges i exemples d'escriptura egípcia en diferents suports, com temples, estàtues, papirs, etc. La ponent ha destacat que l'ús d'aquesta escriptura s'ha vist reflectit als funerals d'una manera molt significativa, formant un microcosmos de símbols que representen l'existència eterna. Segons la conferenciant tot es basa en els símbols perque “l'art egipci és pur símbol que hem de conèixer”.

Per a finalitzar, la professora també ha parlat de l'arquitectura egípcia i de la importància dels temples com a espais que representen l'univers diví.

L'escriptura a l'Amèrica Prehispànica

La jornada ha continuat amb la sessió de la professora d'Història d'Art de la Universitat de València Cristina Vidal Lorenzo, qui ha presentat la ponència “Símbols i jeroglífics en l'Amèrica Prehispànica”. El discurs de la ponent s'ha centrat en l'àrea Mesoamericana, que és la que relaciona els territoris de Mèxic, Guatemala, Hondures, Belize i El Salvador, ja que estes zones són les que més rellevància tenen en temes d'escriptura. Així, ha fet un recorregut per les principals civilitzacions d'una manera cronològica: Olmeca, Monte Albán, Teotihuacan, Veracruz, Mixteca i Asteca, fins a arribar a la cultura Maia.

La ponent ha anant mostrant exemples d'imatges d'aquestes civilitzacions, de manera que els alumnes han pogut veure representacions dels seus ancestres ballant, realitzant rituals d'iniciació, jugant a la pilota i també en el paradís.

Per a finalitzar la xerrada, Vidal ha destacat que l'escriptura en estes cultures era molt complexa i no s'ha acabat de desxifrar per complet, ja que es pot dir que coneixem el significat d'un 60 ó 70% dels símbols. També ha presentat un projecte en el que ha participat a Guatemala, on no s'han trobat textos però sí reproduccions de la vida en la cort que transmeten el que passava sense escriptura, ja que “quan no hi ha escriptura ens aferrem al que siga per a saber”, afirma la professora.

Aquesta i altres conferències dels cursos d’estiu es poden escoltar a la segúent adreça web: http://www.radio.uji.es/