Quina és l’estratègia més eficaç per a previndre la Sida?

11/05/2015 | SCP

Un grup d’investigació de la Universitat Jaume I ha analitzat l’eficàcia de diferents estratègies per a la prevenció de la Sida en estudiants universitaris. Els resultats assenyalen la participació d'un pacient infectat amb el virus VIH com l’activitat amb major èxit a l’hora de canviar les actituds cap a la malaltia, enfront del menor valor preventiu del visionat d’imatges aversives.

L’estudi s’inscriu en la tesi doctoral de Cristina Giménez García, dirigida per Rafael Ballester, del Departament de Psicologia Bàsica, Clínica i Psicobiologia, i titulada Eficàcia diferencial de distintes estratègies de prevenció de la Sida per a la promoció del sexe segur i la realització de les proves diagnòstiques del VIH en estudiants universitaris.

«Aquest projecte s’origina en tres fets: primer, hui per hui, la prevenció és l’únic mitjà eficaç d’acabar amb la Sida; segon, els programes de prevenció s’han revelat eficaços en el canvi de les condicions de risc; i tercer, desconeixem quins són els ingredients o elements més eficaços en aquest canvi comportamental, que podrien optimar l’èxit dels programes», explica Cristina Giménez.

L’objectiu dels investigadors de l’UJI era cobrir aquesta llacuna i oferir als psicòlegs informació útil sobre quines són les millors estratègies per a previndre la Sida en grups especialment vulnerables. Un d’aquests grups és el dels estudiants universitaris, en el qual s’han observat diverses conductes de risc associades a la infecció pel VIH, com ara l’ús no sistemàtic del preservatiu o la resistència a realitzar-se les proves de detecció d’anticossos.

Els investigadors van exposar diversos grups d’estudiants a les distintes estratègies de prevenció i van registrar com havien modificat la seua actitud i coneixements sobre la malaltia en cada cas. Per a això, es va realitzar una avaluació prèvia a la intervenció, una posterior a aquesta, una altra transcorregut un mes i una altra als quatre mesos.

Les estratègies preventives avaluades van ser les següents: estratègia basada en la informació a través de xarrades expositives, estratègia basada en el canvi d’actituds per mitjà dels grups de discussió, estratègia basada en el canvi de conducta per mitjà de l’entrenament en habilitats per a l’ús del preservatiu i negociació de relacions sexuals segures, estratègia basada en la sensibilització a partir de la intervenció d’un pacient infectat, i estratègia basada en la inducció d’emocions negatives a través del visionat d’imatges aversives.

«La participació d’un pacient infectat pareix mostrar una major eficàcia diferencial en la transformació de distintes variables de risc, com ara la informació o les actituds davant del preservatiu. A més, resulta ser la millor valorada per la mostra, la qual cosa probablement pot incrementar la seua capacitat preventiva», assenyala Cristina Giménez. «Al contrari, l’estratègia que ha consistit en el visionat d’imatges aversives pareix que és la que menys eficàcia té quant a la millora de les variables de risc. Al seu torn, ha sigut la pitjor valorada per part de la mostra», explica Giménez.

L’objectiu del treball és disposar d’informació empírica que permeta dissenyar la millor estratègia combinada per a la prevenció de la Sida, amb l’objectiu d’aplicar-la amb èxit als programes existents, com ara el d’Unisexida en el cas de l’UJI.