Científics del IUPA guanyen el 1r Premi d’espectrometria de masses al Saló Internacional de la Química ExpoQuimia

11/05/2015 | SCP

Un grup d’investigadors de la Universitat Jaume I ha guanyat el primer Premi d’espectrometria de masses (atorgat per la Societat Espanyola d’Espectrometria de Masses i patrocinat per Thermo Fisher Scientific) per un mètode més eficient per a la detecció de contaminants en aliments i aigües.

Aquest treball, presentat a les 12 Jornades d’Anàlisi Instrumental celebrades al Saló Internacional de la Química ExpoQuimia a Barcelona,  ha utilitzat l’acoblament instrumental cromatografia líquida-espectrometria de masses amb analitzador híbrid quadrupol-temps de vol (QTOF) per desenvolupar un mètode de recerca de contaminants a gran escala. Aquest mètode permet la detecció i confirmació de més de 1.000 compostos orgànics de diferents famílies (pesticides, fàrmacs, drogues d’abús, toxines naturals, etc) en una sola anàlisi.

La innovació que presenta aquest treball, a més del gran nombre de composts que té en compte, és que no requereix la preselecció dels contaminants (com passa en els mètodes utilitzats tradicionalment) i augmenta la confiança de l’absència de contaminants en les mostres. L’aplicabilitat de la metodologia desenvolupada va ser demostrada analitzant mostres d’aliments (taronges i panís), en les quals es van trobar pesticides i toxines, respectivament, i d’aigües residuals urbanes, detectant-s’hi drogues d’abús, farmacs de diversos tipus, pesticides i filtres solars, entre d’altres.

Els autors de la investigació són Ramón Díaz, María Ibáñez, Juan V. Sancho i Fèlix Hernández, tots ells membres de l’Institut Universitari de Plaguicides i Aigües. La presentació del seu treball es va titular Rapid non-target screening of organic pollutants in food and water by UPLC-QTOFMS using home-made theoretical and experimental libraries. El premi suposa un important reconeixement públic al començament d’un ambiciós projecte en l’àmbit de seguretat alimentaria i ambiental.