Pint of Science Castelló

Lloc: pub Dublin House
Horari:  19 hores
Organitza: Pint of Science i Universitat Jaume I de Castelló

Pint of Science 2023, el festival de divulgació científica que proposa una trobada entre el personal investigador i el públic en els bars, arriba a Castelló de la Plana els dies 22, 23 i 24 de maig de 2023. Vuit investigadors i investigadores de la Universitat Jaume I de Castelló participaran en les activitats que es desenvoluparan en el pub Dublín House de la capital de La Plana i en el Centre Aragonès del Port de Sagunt a partir de les 19 hores.

Aquesta iniciativa per a acostar ciència i societat compta amb la col·laboració de la universitat pública de Castelló. L'UJI està compromesa amb la difusió de la ciència i el coneixement i el foment de la cultura científica, a través de la Unitat de Divulgació Científica i Ciència Ciutadana del Vicerectorat d'Innovació, Transferència i Divulgació Científica.

L'activitat a Castelló comença amb una sessió el dilluns 22 dedicada a les plantes que es defensen, drogues que s'analitzen i ous en enginyeria, qui dona més?. María Manresa Grao, investigadora del Grup PIB - Bioquímica i immunitat vegetal parlarà sobre «Plantes, assegurances de la llar i guardaespatlles»; Mª Francisca Quereda Vázquez de l'Institut de Tecnologia Ceràmica (ITC), sobre «L'ou, molt més que un aliment» i Lubertus Bijlsma de l'Institut Universitari de Plaguicides i Aigües (IUPA) sobre «Què diu l'aigua residual sobre l'ús de drogues?».
La segona sessió, el dimarts 23, sobre idees, disseny i metavers, comptarà amb Elena Mulet Escrig del Grup DACTIC - Disseny i Art Contemporani: Tendències, Innovació i Creativitat que explicarà com es posen les idees sota un microscopi i Nacho Miralles Tena de l'Institut de Noves Tecnologies de la Imatge (INIT), que parlarà sobre «Educació, metavers i altres conyes». En la tercera sessió, el dimecres 24, sota el títol «Entre els àtoms i la serendípia camina el joc» intervindran Nishant Singh de l'Institut de Materials Avançats (INAM) que abordarà la «Dansa molecular al ritme de la biologia» i Rosa Llusar Barelles del Grup Materials Moleculars que tractarà la relació entre «Ciència i serendípia».

D'altra banda, la investigadora Ana María Sánchez Pérez del Grup NEUROBIOTEC - Neurobiotecnologia participarà en les activitats que es realitzen en el Port de Sagunt. El dimecres 24, en la sessió dedicada a la intel·ligència humana i artificial, parlarà sobre els avanços en l'estudi de la malaltia d'Alzheimer i d'alguns tractaments preventius.

El personal científic plena bars i ciutats de ciència

L'edició 2023 del Festival de Divulgació Científica Pint of Science serà la 8a que aculli el nostre país. En aquesta particular forma de comunicació de la ciència, els bars de les nostres ciutats es converteixen, durant aquests tres dies, en improvisats laboratoris que mostraran als clients habituals i a totes les persones interessades, els avanços més recents de la ciència a Espanya.

57 localitats repartides per tota la geografia donaran el tret de sortida a l'edició 2023 dilluns que ve 22 de maig, celebrant-se de manera simultània més de 500 xerrades dividides en 300 esdeveniments d'entrada totalment gratuïta. «Veure créixer aquesta iniciativa, viure l'experiència en els bars, la transformació del públic, i comptar amb grans ponents, fan gran a Pint of Science i a tots els que formen part d'això» ha afirmat Ana Peña, responsable de comunicació de l'edició a Espanya.

«Pensem que el principal interessat és el públic general, però el personal investigador és al primer al qual els il·lusiona la iniciativa i mostren interès a comptar el seu treball, sent protagonistes de portar la ciència a la societat». En un llenguatge comprensible i pròxim, els investigadors més capdavanters del panorama nacional parlaran sobre projectes de les àrees més variades, de Neurociència a Astrofísica, de Medicina a Història, de Supercomputació a Matemàtiques, d'Economia a Zoologia.

Pint of Science en el món

Són 26 els països que enguany componen el gran equip encarregat d'omplir bars i locals amb la recerca científica més actual de tot el planeta. Els companys australians seran els primers a obrir la persiana dels bars i a brindar pel coneixement i la seua correcta divulgació. Amb ells i amb la resta de països amfitrions, començarà una marató de 3 dies de ciència i bars.

Un any més, Pint of Science és una realitat

Pint of Science va néixer al maig de 2013 al Regne Unit, quan dos investigadors: Michael Mostkin i Praveen Paul van organitzar un esdeveniment en els seus laboratoris amb la finalitat de mostrar la recerca que realitzaven a persones afectades per diferents malalties mentals. Ells mateixos van comprovar la gran repercussió que va tenir en aquests pacients, i així van pensar, si la gent va a la ciència… per què no portar la ciència al lloc on està la gent? Els bars. Poc s'imaginaven que uns anys després, aquest ben anomenat festival, donaria la volta al món.