Jornades: «Cultura i memòria històrica» L’UJI i l’Ajuntament de Castelló organitzen unes jornades sobre cultura i memòria històrica

17/11/2017 | SCP

La Universitat Jaume I i l’Ajuntament de Castelló de la Plana organitzen «Cultura i memòria històrica. Jornades sobre el II Congrés Internacional d’Escriptors en Defensa de la Cultura (1937)», unes jornades vinculades als actes impulsats per la Generalitat Valenciana a València, Alacant i Castelló de la Plana, que es celebraran del 20 al 23 de novembre de 2017 al Teatre del Raval, el Menador espai cultural i la Facultat de Ciències Humanes i Socials.

Per iniciativa de presidència de la Generalitat, a València s’uneixen enguany actes de commemoració de la ciutat com a capital de la Segona República –on va ser nomenat president el doctor Juan Negrín- i com a seu, juntament amb Barcelona i Madrid, del II Congrés Internacional d’Escriptors en Defensa de la Cultura, amb la participació dels més importants escriptors de l’època. L’any 1987, també la Generalitat Valenciana havia convocat un Congrés de memòria. Durant els mateixos dies del Congrés que es farà a València, tindran lloc les Jornades de Castelló de la Plana.

Les arts, la ciència i la cultura formaren part molt rellevant de l’avantguarda i el compromís social internacional, en uns moments de lluita per la llibertat dins la Guerra Civil espanyola, antesala de la II Guerra Mundial. I el cinema, la fotografia, la pintura, l’arquitectura, la ràdio, el periodisme, i la literatura formaren part d’un moment tràgic i alhora creatiu de la historia. Així, les Jornades repassaran teatre, reportatges, pel·lícules i fotografia d’alt interès (com Spanish Earth o Sierra de Teruel, Gerda Taro o Max Aub), i testimoni de la literatura millor de l’època (els escriptors del Congrés del 1937, a cura de Manuel Aznar, i la poesía de la Guerra Civil, a cura de Jorge Urrutia).

Castelló de la Plana tenia, en els temps del 1937, la generació d’intel·lectuals i artistes més importants de la seua història: molts d’ells hagueren de prendre després el camí de l’exili cap a Amèrica Llatina, França o Rússia. I institucions, dins aquell context, tan importants com l’Institut de Segona Ensenyança (actual Francesc Ribalta), on estava a més, l’Escola Normal de Maestras i l’Escola d’Arts i Oficis, dirigit en aquell temps per Vicent Sos Baynat. I s’acollí, a Benicàssim, un Hospital de les Brigades Internacionals, un centre de sanitat –i de cultura- molt important.

Les jornades, organitzades pel Departament de Filologia i Cultures Europees i el Departament de Comunicació, atendran la memòria de Castelló de la Plana i la perspectiva històrica internacional, i també seran un espai de reflexió sobre els valors de la pau i el progrés de la societat contemporània.