Present i futur de l’aigua: algunes reflexions[Tríptic (en format PDF)] [Versión en español]
Castelló de la Plana, del 16 al 20 d’octubre de 2006. Universitat Jaume I
En l’any 1996 es va crear l’Escola de Sostenibilitat de l’Agricultura Mediterrània. Des d’aleshores, i a través d’un conveni establit entre la Universitat Jaume I i la Diputació Provincial de Castelló, se celebra un curs anual en el marc de l’Escola de Tardor de la Universitat Jaume I, que tracta temes relacionats amb l’agricultura i que té com a fil conductor la sostenibilitat.
Les anteriors edicions de l’Escola han abordat els temes «Sostenibilitat en l’agricultura» (1996), «Ús de l’aigua en l’agricultura» (1997), «Reutilització d’aigües residuals per a reg» (1998), «Problemes ambientals i toxicològics dels plaguicides» (1999), «Debat de l’aigua» (2000), «Desenvolupament rural» (2001), «Producció integrada» (2002), «Control biològic de plagues» (2003), «Aigua i camps de golf» (2004) i el «Debat dels transgènics» (2005).
En aquesta ocasió, l’onzena edició de l’Escola de Tardor es dedica al tema Present i futur de l’aigua: algunes reflexions. Des de l’any 2000, en què es va tractar el mateix tema, l’escenari ha canviat substancialment: l’aprovació del Pla hidrològic nacional, la seua posterior modificació i la promulgació de la directiva marc de política d’aigües de la Unió Europea, configuren un marc legal i polític la comprensió i abast del qual requereix establir mecanismes de reflexió que permeten, en la mesura que siga possible, evitar enfrontaments estèrils i aconseguir un model de gestió de l’aigua satisfactori, eficient i responsable.
Els ràpids avanços tecnològics i la dinàmica socioeconòmica actual són paràmetres que han de ser tinguts en compte per a aconseguir un enfocament realista i sòlid de les línies mestres que han de guiar la gestió dels recursos hídrics en el futur pròxim.
Dilluns, 16 d’octubre. Tema: Política de l’aigua.
HORARI | NOM | TEMA |
16.30 -17.30 | Federico Garcia Moliner | |
17.45-18.45 | Teodoro Estrela. Ministeri de Medi Ambient | La directiva marc de l’aigua. |
Dimarts, 17 d’octubre. Tema: La gestió dels recursos hídrics.
HORARI | NOM | TEMA |
16.00-16.45 | José Mª Sumpsi Viñas. | Política de l’aigua en l’agricultura mediterrània |
17.00-17.45 | Antonio Pulido Bosch. | La gestió de l’aigua en regions semiàrides |
18.30-19.15 | Ignacio Morell Evangelista. | Nous reptes a la demanda d’aigua: les actuacions urbanístiques. |
Dimecres, 18 d’octubre. Tema: Recursos hídrics no convencionals: reutilització d’aigües residuals.
HORARI | NOM | TEMA |
16.00-16.45 | Pedro Romero Pavía | Fonaments i implicacions del dessalatge d’aigua de mar |
17.00-17.45 | José Ramón Jiménez Salas | La captació d’aigua de mar: un recurs hidrogeològic |
18.30-19.15 | Ignacio Sangüesa Roger | La depuradora d’aigües residuals urbanes a Castelló: situació actual, perspectives i costos |
Dijous, 19 d’octubre. Tema: Recursos hídrics no convencionals: dessalatge d’aigua de mar
HORARI | NOM | TEMA |
16.00-16.45 | Luis Sala. | Aigües residuals regenerades. |
17.00-17.45 | Julio A. López García | La reutilització integral de les aigües residuals urbanes |
18.30-19.15 | Enrique Cabrera | Nou model de gestió de l’aigua |
Divendres, 20 d’octubre
HORARI | NOM | TEMA |
16.00-18.00 | José Pascual. Ajuntament de Castelló | Taula redona: «Cap a una política sostenible de l’aigua» |
18.00 | José Ramón García Antón. | La importància de l’aigua en el desenvolupament provincial. Acte de clausura |
Dirigit a: professionals, empresaris i organitzacions agrícoles, personal tècnic de l’administració, personal investigador de centres d’investigació i universitats, estudiantat de tercer cicle i, en general, qualsevol persona interessada en aquesta temàtica com a possible camp de treball.
Nombre màxim de participants: 40
Duració: 15 hores
Lloc: Edifici de Postgrau i consell social
Horari: de 16 a 20 h
Codi del curs: 001 FG 06
Termini de preinscripció: 30 de setembre de 2006
Preu: 100 €
Estudiantat de tercer cicle: 40 €
Servei d’Activitats Socioculturals. Universitat Jaume I.
Cal presentar una carta on s’exposen els motius pels quals es desitja assistir a aquest curs, un breu curriculum vitae i fotocòpia del DNI. Els estudiants de tercer cicle han d’aportar també una carta aval del seu tutor o responsable de la seua investigació i un justificant de no tenir contracte laboral. La selecció d’admesos la realitzarà el comitè organitzador i la seua decisió serà inapel·lable. La inscripció dóna dret a l’assistència a tots els actes i a la documentació que es genere. Es notificarà a les persones admeses al curs el número de compte bancari on han d’ingressar les taxes d’inscripció, amb la qual cosa quedarà formalitzada la matrícula. S’ha d’indicar l’adreça completa i el telèfon per tal de comunicar la resolució de l’admissió.
S’ha previst la concessió d’un nombre limitat de beques que cobreixen les despeses d’inscripció, o d’ajudes econòmiques parcials o totals segons les disponibilitats i circumstàncies. Les peticions de beques han de ser avalades pel tutor o responsable científic del peticionari mitjançant una carta on s’especifiquen les seues necessitats. Un comitè de selecció designat per la Universitat decidirà la quantia d’aquestes ajudes, d’acord amb les peticions presentades. La seua resolució no podrà ser objecte d’impugnació.
La documentació s’ha d’enviar a:
Universitat Jaume I
SASC
Escola de Tardor
Campus del Riu Sec
Rectorat
12071 Castelló de la Plana
Tel. 964 728 870
Fax 964 728 869
Vicerectorat de Cultura
