Universitat Jaume I - UJI - Castello

Oficina per a la Cooperació en Investigació i Desenvolupament Tecnològic

Notícies

L’UJI participa en un projecte d’investigació europeu per a millorar la interacció social mitjançant la comunicació

Imatge notícia

Comunicar-se mai ha sigut tan fàcil. Telèfon mòbil, xats, correu electrònic, videoconferències... Les noves tecnologies de la comunicació han revolucionat la interacció humana. Però alguna cosa hem perdut pel camí: la comunicació no verbal característica de la proximitat física. El projecte PASION de la Unió Europea pretén recuperar-la. L’objectiu és dissenyar dispositius que permeten incorporar la informació contextual en els mitjans de comunicació a distància. La Universitat Jaume I és una de les 18 institucions europees que formen l’equip d’investigació.

En la comunicació humana tradicional, la que es fa cara a cara sense el concurs de cap tipus d’artefacte tècnic, normalment intervenen persones pertanyents a un mateix grup social i es pressuposa una proximitat física. No obstant, la comunicació actual, mediada per la tecnologia, es produeix a distància i entre persones d’àmbits culturals distints, la qual cosa eleva el risc d’una mala comprensió i de conflictes. Les tecnologies existents no estan dissenyades per a transmetre els senyals no verbals i la informació contextual que requereix tota comunicació eficaç. Les expressions facials dels interlocutors, el moviment de les seues mans i l’entorn que els envolta, entre altres, constitueixen missatges que acompanyen a les paraules, però que es perden en la comunicació a distància.

Per a solucionar aquest inconvenient el projecte PASION (sigles del nom del projecte en anglés) preveu la creació de dispositius per al consumidor que siguen “discrets”, econòmics i de fàcil maneig, i que admeten un tipus de comunicació implícita i no verbal millorada i una transmissió també millorada de les dades contextuals.

En els quatre anys de duració del projecte, s’investigaran els aspectes científics i tecnològics bàsics que queden per resoldre per a aconseguir aquest objectiu. La investigació bàsica s’endinsarà en els fonaments neurobiològics i sociopsicològics de la interacció social assistida per mitjans tècnics i la no mediada. Per mitjà d’estudis ergonòmics, s’investigaran els aspectes crítics d’usabilitat i acceptabilitat per part de l’usuari.

L’ús d’aquestes dades permetrà el disseny i el desenvolupament de noves tecnologies de sensors i algoritmes de processament per a capturar senyals no verbals i informació contextual, així com de noves tecnologies de representació d’eixa informació als usuaris i de nous protocols i llenguatges per a la transmissió de la informació a través de xarxes. El projecte PASION unirà aquestes tecnologies en una plataforma integrada de Eines de Comunicació de Realitat Mixta Multimodal. La plataforma s’adaptarà a les necessitats d’aplicacions clau i es provarà per mitjà de quatre assajos. Aquests assajos determinaran l’eficàcia i usabilitat de la tecnologia en els àmbits del treball colaboratiu, la tele-assistencia domiciliària, la psicoteràpia i els jocs socials.

La catedràtica de Psicologia Cristina Botella serà l’encarregada de dirigir la participació de l’UJI en el projecte PASION.

Informació i consultes: Bústia UJI | Polítiques generals i de campus
Universitat Jaume I CIF: Q-6250003-H Av. de Vicent Sos Baynat, s/n 12071 Castelló de la Plana, Espanya Tel.: +34 964 72 80 00 Fax: +34 964 72 90 16